És l'hora del compromís

La Generalitat de Catalunya ha presentat el full de ruta que ha de guiar un canvi de model turístic per al sector les pròximes dècades

L’adaptació del sector al context disruptiu que vivim passa per assumir els límits ambientals del territori
L’adaptació del sector al context disruptiu que vivim passa per assumir els límits ambientals del territori FOTO: Òscar Rodbag
25 de març de 2023

El proppassat 23 de març, a la Llotja de Mar de Barcelona, el president de la Generalitat de Catalunya, Pere Aragonès, va encapçalar amb tota la solemnitat que l’acte requeria la presentació del Compromís Nacional per un Turisme Responsable. Un document important que la Trobada Descobrir del santuari del Miracle, d’ara fa una mica més d’un any, va contribuir a impulsar.

En tot aquest període, per encàrrec del conseller d’Empresa, Roger Torrent, i de la directora general de Turisme, Marta Domènech, el professor José Antonio Donaire ha coordinat el procés de redacció i esmena que ha desembocat en la signatura del Compromís per part de desenes d’agents, revista Descobrir inclosa. No en va, el marc de treball
que dibuixa aquest acord representa un avanç substancial a l’hora de dissenyar les noves polítiques de sector en el context d’emergència climàtica i de fatiga del model de monocultiu turístic majoritari al nostre país.

El Compromís admet que el turisme català es troba en una situació de cruïlla, en un d’aquells moments històrics en què és necessari optar per un nou escenari. De fet, és el conjunt de la societat el que es troba en un context de reformulació, i la proposta de canvi de model turístic és una conseqüència més d’aquest escenari de transformació que afecta els sistemes econòmics, els patrons culturals i els límits ambientals.

El turisme ha de valorar els impactes positius i negatius que genera

Segons el document acordat, “els espais urbans mediterranis es caracteritzen per la superposició d’usos i per la convivència d’activitats en un mosaic complex d’interrelacions. Quan el turisme representa un pes excessiu en l’estructura econòmica i social d’un territori, es posa en perill la viabilitat del model socioeconòmic, però també la viabilitat mateixa del turisme. El turisme responsable és aquell que forma part de l’estructura econòmica, social i territorial de l’espai i que s’adapta a les condicions del lloc i a les necessitats de la població resident. És a dir, que té en compte els impactes de l’activitat tant positius com negatius i que identifica les externalitats negatives que genera
i les redueix en la mesura del possible”.

Tota una declaració de principis que una nova Llei de Turisme de Catalunya ha de recollir per tal de donar-li recorregut i permetre’n el desenvolupament efectiu. Una gran quantitat d’actors i administracions hi estan interpel·lats per encarar amb garanties d’èxit els reptes immensos d’aquest tomb necessari.

Impulsem un nou model de turisme al servei del país, un turisme conscient que tingui un impacte global positiu sobre les destinacions.

Adhereix-t'hi