Alpens, el cor de la forja

La XVI edició de la Fira de la Forja arriba carregada de novetats

Text:
Redacció Descobrir per a l'Ajuntament d'Alpens
La Fira de la Forja d'Alpens reuneix forjadors i forjadores de tot el món
La Fira de la Forja d'Alpens reuneix forjadors i forjadores de tot el món FOTO: Ajuntament d'Alpens
12 de maig de 2025
Guardar a favorits

Alpens és un petit poble del Lluçanès que disposa d’un mobiliari únic al món, i que representa un veritable museu de forja a l’aire lliure. Enguany, del 15 al 18 de maig, se celebra la XVI edició de la Fira de la Forja i de la Trobada Internacional de Forjadors, un esdeveniment de referència al nostre país i a l’estranger.

Originalment, aquesta fira tenia un caràcter ramader, on es contractaven pastors, tonedors i es llogaven pastures. També era una ocasió per als joves del poble per anunciar els seus compromisos. Fa uns anys es va decidir renovar la tradicional Fira del Jovent que se celebrava el penúltim cap de setmana de maig i dedicar-la a un dels elements que la fa una vila única al món, el patrimoni de la forja.

Aquesta trobada reuneix forjadors i forjadores de tot el món per mostrar les seves habilitats, intercanviar coneixements, compartir experiències i participar en tallers per aprendre encara més d’aquesta tècnica tan antiga. L’edició d’enguany arriba carregada de novetats. Durant la Fira podreu gaudir de dues masterclass amb forjadors internacionals de reconegut prestigi. El dijous 15 de maig, Yukio Kanari (Japó) compartirà les seves habilitats a la classe Freely: el procés de fabricació d’un jizai-hook tradicional japonès. L’endemà, el divendres 16 de maig, David Caprili (Itàlia) us parlarà del Procés d’una obra: del dibuix a l’execució. A partir de divendres al matí s’iniciarà la trobada de forjadors, on podreu treballar de manera individual o col·lectiva seguint les indicacions i directrius dels organitzadors.

Els més petits de la casa també podran gaudir d’un taller de forja a càrrec del forjador Pere Porcar dissabte. A la Fàbrica Vella us espera un espai d’exposició de forja, d’aquarel·les, i de fotografia. I diumenge, i fent honor a l’antiga Fira del Jovent, hi haurà un mercat d’artesania i productes alimentaris.

Un patrimoni únic a l'aire lliure

El nucli d’Alpens és com un museu a l’aire lliure: perdeu-vos pels seus carrers i descobriu diferents escultures espectaculars: no deixeu de visitar-hi l’Arbre de Vulcano, una obra col·lectiva dirigida per Miquel Xirau en la IX Trobada de Forjadors que es troba davant la Fàbrica Vella. Tampoc us podeu perdre el drac que dona la benvinguda al taller d’Enric Pla Montferrer, i que fa cinc metres i mig de llarg per tres d’alt, o un preciós banc de ferro elaborat per un grup de forjadors ucraïnesos que representa un músic tocant una arpa i que es troba davant del cafè teatre El Casino.