El poble amagat del Pirineu que us posarà la pell de gallina aquesta tardor

Una escapada a una petita joia de l'Alt Àneu entre art mil·lenari, rutes úniques i el batec salvatge de la muntanya

Text:
Judit Monclús Pedret
Isil, al Pallars Sobirà
Isil, al Pallars Sobirà FOTO: Getty Images
14 de setembre de 2026 a les 08:00
Guardar a favorits

Escolta l'article ara…

0:00
0:00

A tocar del Parc Nacional d'Aigüestortes, envoltat d'imponents boscos d'avets on el silenci només el trenca l'aigua, s'amaga un petit nucli que sembla un escenari de conte medieval. Un indret que travessa la Noguera Pallaresa, autèntic, amb teulades de pissarra i parets de pedra. Aquesta vila de l'extrem septentrional del Pallars Sobirà és l'oasi perfecte per viure la muntanya i presenciar l'espectacle més ferotge de la tardor. Benvinguts a Isil.

El bram salvatge que us farà vibrar

Hi ha un moment màgic, quan cauen les primeres fulles, en què visitar les valls d'Àneu és gairebé obligatori. Del 19 de setembre al 18 d'octubre d'enguany el poble veí d'Alós d'Isil (on també us hi espera la impressionant església romànica de Sant Lliser) es converteix en un dels punts privilegiats i gratuïts per viure un fenomen que posa els pèls de punta: la brama del cèrvol. Els brams profunds dels mascles ressonen per tot el barranc en ple zel. L'espectacle és majúscul, especialment a trenc d'alba i al capvespre. L'única condició per ser espectador d'aquesta batalla sonora? Portar binocles i fer un silenci sepulcral per no destorbar els autèntics reis del bosc.

Des de mitjans de setembre fins a mitjan octubre, la brama del cérvol és un espectacle de la natura únic
Des de mitjans de setembre fins a mitjan octubre, la brama del cérvol és un espectacle de la natura únic Roger Rovira

Un petit pont cap als tresors del romànic

Però la força d'aquest indret no és només salvatge; és mil·lenària. Al costat del poble, un petit pont romànic de pedra (del segle XI o XII) franqueja el vessant est del riu i ens transporta en el temps. I només del nucli s'aixeca l'enigmàtica església de Sant Joan d'Isil (segle XII), un monument de transició cap al gòtic que, segons diuen, reposa sobre les restes d'un vell monestir benedictí. Una autèntica joia patrimonial que complementa el poderós llegat d'aquet poblet de l'Alt Àneu, on també destaquen el castell de València d'Àneu i el conjunt de Son.

Entre petjades d'os i rutes per la llibertat

Aquest llogaret no és cap pessebre adormit, sinó una terra viva. Al bell mig del poble, l'arquitectura tradicional del 1825 d'una antiga casa de pedra acull la Casa de l'Os Bru, l'epicentre per entendre la integració d'aquest mític animal amb l'entorn. Des d'aquí es pot fer una fàcil excursió familiar fins a un mirador privilegiat per seguir-li el rastre. Però si el que busqueu és història i adrenalina pura, caldrà calçar-se bé les botes per enfilar la Ruta del Camí de la Llibertat. Setze quilòmetres d'alta muntanya i fort desnivell fins al Coll de la Clavera, la mateixa frontera que van creuar republicans fugint del franquisme i, més tard, ciutadans francesos fugint del terror nazi. Història, natura i vertigen en estat pur.