La Torre Roja de Caldes de Montbui: entre boscos i llegendes

Descobrim una caminada senzilla per a tots els nivells que combina les millors vistes panoràmiques del Vallès amb la història romana i ibèrica

Text:
Sergi Ramis i Vendrell
La mítica plaça de la Font del Lleó de Caldes de Montbui, punt de sortida de la ruta
La mítica plaça de la Font del Lleó de Caldes de Montbui, punt de sortida de la ruta Sergi Ramis i Vendrell
Un dels corriols que porta fins a la Torre Roja de Caldes de Montbui
Un dels corriols que porta fins a la Torre Roja de Caldes de Montbui Sergi Ramis i Vendrell
25 d'agost de 2026 a les 00:00
Guardar a favorits

Escolta l'article ara…

0:00
0:00

Aquest itinerari és curtet i senzill, i parteix del centre històric de Caldes de Montbui. Abans o després de l’excursió, val molt la pena fer un bon tomb per la població, plagada d’indrets interessants.

La ruta ens mena fins al jaciment arqueològic del període ibèric, habitat entre els segles VI i II abans de la nostra era, i que va continuar ocupat fins a l’edat mitjana. De fet, al costat hi ha la torre que és el nostre objectiu final. El nom li podria venir dels gresos vermells de la zona, que veurem durant la caminada. La llegenda local, però, s’estima més atribuir- lo a la sang que va tenyir la zona quan sis cavallers van faltar a la seva promesa de bonhomia i van segrestar sis donzelles. Per no ser penjats —la qual cosa era un deshonor—, se’ls van clavar espases al pit i l’abundància de sang va donar nom a la Torre Roja, des d’on es domina una panoràmica fantàstica.

Podem continuar per camins amples i alguna pista. Hi ha balises i rètols, espaiats però suficients per no perdre’ns en cap moment. L’entorn és boscós i humit. A l’estiu és frescal, i als mesos freds caldrà anar-hi ben abrigats. És una caminada ideal per fer amb família i senderistes poc experimentats, ja que el quilometratge és curt. Per altra banda, Caldes de Montbui està farcida d’atractius, com ara la font del Lleó, la més carismàtica de la vila, però també n’hi ha d’altres que ragen a temperatures altes (74 °C) i que s’aprofiten per a funcions medicinals des de temps dels romans. De fet, sabrem la història d’aquesta activitat visitant el Museu Thermalia. Fruit de les surgències, hi ha diversos safareigs. La gran curiositat és que el de la Portaleta encara és viu, amb dones que hi van a rentar roba. Els calderins també poden gaudir de les aigües termals del Safareig, un espai estret però molt agradable adaptat per al bany.

Pas a pas

  1. Sortida

    Sortim de la plaça de la Font del Lleó. 

  2. Km 0,1

    Travessem la riera de Caldes. 

  3. Km 0,4

    Creuem el parc de Can Rius. 

  4. Km 1,1

    Cruïlla a les Cremades i agafem el sender de mà dreta. 

Balneari Broquetas

Establiment de més de dos segles d’història. Ocupa la cèntrica plaça de la Font del Lleó amb el seu edifici modernista. Té piscina exterior, restaurant, jardins i sales per a reunions empresarials o de grups. balnearibroquetas. com

Fitxa tècnica

Dificultat

Distància

6,15 km

Desnivell

178 m.

Durada

1 h i 55 min

Itinerari

Caldes de Montbui – parc de Can Rius – les Cremades – jaciment arqueològic de la Torre Roja – turó de la Torre Roja – pont romànic – Caldes de Montbui. 

Com arribar-hi

AMB cotxe

Des de Barcelona cal agafar la C-33 per enllaçar amb la C-59 fins a Caldes de Montbui. 

AMB autobús

L’empresa Sagalés (sagales.com) enllaça Barcelona i Caldes de Montbui passant per Mollet del Vallès. Admeten bicicletes. 

Descarrega't el track

Altres rutes

Rutes a peu