Amb nens

Buscant l’altra cara de l’Onyar

La imatge més coneguda de l’Onyar és la del riu creuant el centre de Girona, envoltat de les típiques cases de colors i els ponts que uneixen la part vella amb la resta de la ciutat. Aquesta ruta permet descobrir l’altra cara de l’Onyar: la seva capçalera. És el mateix riu, però el paisatge que rega no és gens urbà.

Dificultat Dificultat Mitjana

Distància: 16 km

Durada: 3 h

L’estació de tren més propera és la de Girona (RENFE: tel. 902 32 03 20). Des de Girona es pot agafar un autocar de la companyia Teisa fins a Brunyola (tel. 972 20 02 75).

Per l’AP-7 cal agafar la sortida de Santa Coloma de Farners - Vic i després continuar per la C-63. Sortir al desviament per la GIV-5334 fins a Brunyola.

Als peus de les muntanyes de les Guilleries, un relleu suau tenyit d’un verd intens ens dóna la benvinguda. Som a quatre passes de Girona, però aquí gairebé no hi ha cotxes, les masies substitueixen els blocs de pisos i el cant dels ocells, el brogit típic de les ciutats. L’única cosa que tenen en comú els carrers de Girona i aquesta ruta és que els dos llocs estan regats per l’Onyar. A Girona el riu és molt ample. Aquí és més estret i les seves aigües, transparents. Per tal que els més petits s’adonin d’aquestes i altres diferències i se sorprenguin de com un mateix riu pot canviar tant en tan pocs quilòmetres, val la pena fer la ruta després de visitar el centre de Girona.

L’itinerari té el seu punt de partida al poble de Brunyola, a la comarca de la Selva, 30 km al sud de Girona. Comencem a caminar cap al castell, situat al centre del poble. És un edifici de pedra del segle XIII, amb els merlets típics de les construccions militars de l’època. Al mateix poble trobem els senyals verds que ens indiquen la direcció que hem de seguir per anar cap a Sant Dalmai. Pel camí trobarem una àrea de pícnic al costat de l’Onyar. És un bon lloc per descansar, jugar, esmorzar o dinar.

Des d’aquest punt surten un seguit de corriols que porten a la capçalera del riu, on es poden observar salts d’aigua i alguns gorgs. La millor manera de no perdre’s en aquest tram és escoltant el so de l’aigua del riu i fixant-nos en la vegetació, d’un verd més intens, que acostuma a haver-hi al costat del curs de l’aigua. Cal desfer el camí per tornar a l’àrea de pícnic, des d’on podem seguir la ruta. Caminem fins al petit poble de Sant Dalmai, i continuem fins a l’ermita de la Mare de Déu de les Fonts, una capella construïda en el segle XVII, situada al costat d’unes fonts. Des de la capella el camí continua per la zona dels amaradors, un terreny humit on es pot veure un antic molí amb la seva bassa i una representació dels antics cultius de vímet que hi havia antigament. Tot seguit arribem al poble de Salitja, travessem camps de cereals, algunes masies i arribem de nou al marge de l’Onyar. El tram final del recorregut el fem al costat del riu fins arribar al nostre destí: el poble de Vilobí d’Onyar.

Molt a prop de Brunyola, Sant Dalmai i Vilobí d’Onyar es troba el volcà de la Crosa. Des de la zona dels amaradors, s’hi pot arribar a peu seguint una altra ruta senyalitzada. Tot i ser força desconegut al Principat, es tracta del volcà amb el cràter més gran de la Península i un dels més grans d’Europa, amb un diàmetre de 1.250 metres.

la ruta principal està senyalitzada amb marques verdes. La zona de la capçalera de l’Onyar, en canvi, no està marcada. És una bona idea contractar els serveis d’un guia de natura que ens porti per la zona de la capçalera de l’Onyar, ja que és plena de corriols petits i és fàcil perdre-s’hi. L’empresa Sorbus, Guies de Natura (tel. 636 96 67 05), ofereix sortides guiades per la zona.