Encant vora el Llobregat

En el trànsit del Pirineu cap a la plana, el riu Llobregat llisca per les valls del Berguedà i esdevé protagonista privilegiat de la raconada natural que decora l’entorn de l’església preromànica de Sant Quirze de Pedret.

El pont gòtic de Pedret, bastit entre els segles XII i XIII, és el punt de partida del recorregut. Sense creuar-lo, seguim el corrent del riu Llobregat per l’antic camí del carrilet que unia Manresa i Guardiola de Berguedà, un tram que ha estat habilitat per a la pràctica d’excursions amb bicicleta de muntanya. La pista planera transcorre entre pinedes i s’endinsa per un dels túnels de l’antiga via de tren. Just en sortir voregem la font dels Pescadors i travessem un pont que creua el riu. Un cop a l’altra riba, passem per un altre túnel i aviat trobem una pista que puja cap a l’esquerra —al costat d’una tanca metàl·lica— pels contraforts septentrionals de la serra de Montsent. El camí s’enfila durant un quart d’hora i arriba a una clariana. En aquest punt deixem la pista i prenem un sender cap a l’esquerra marcat amb senyals de color groc. La baixada s’esmuny pel torrent de Gumbàs i mena al pont de Pedret per un camí sense pèrdua, que passa tocar la riba esquerra del riu i ofereix una bona vista sobre la vall del Llobregat.

Planúries enclotades

Al pont, podem donar per acabada la ruta, si bé és recomanable agafar el sender que en deu minuts porta a l’església preromànica de Sant Quirze de Pedret. La pujada, una mica rocosa però molt suau, s’obre camí entre pins i s’enfila per un prat on sobresurten els perfils de l’església i, també, de  la masia edificada al seu costat. Una visita guiada a l’edifici ja justifica l’excursió, sense menystenir, però, el paisatge que s’albira des d’aquesta clotada àmplia i oberta. Al nord s’erigeixen les muntanyes de Queralt i de la Figuerassa. Més al fons, despunten el cogulló d’Estela i la Roca d’Auró, dos turons característics dels rasos de Peguera. Les serres de Picancel i de Montsent tanquen la panoràmica pel sud.

Sant Quirze de Pedret

Via Verda del Berguedà. Recorregut de 6 km habilitat per fer amb bicicleta. Voreja el riu Llobregat, entre la colònia Rosal i el pantà de la Baells, i va pels voltants del pont de Pedret i l’església de Sant Quirze. www.viasverdes.com