La Ribera d'Ebre d’Artur Bladé

El centenari del naixement d’Artur Bladé, un autor que des de l’exili va bastir un testimoni literari únic de les Terres de l’Ebre, va servir per perfilar una ruta que recorre els seus escenaris: Móra d’Ebre, Benissanet i Miravet.

Desnivell: 2 metres (sense comptar la pujada al castell de Miravet)

Durada: 3 hores

Hi ha regionals i trens de grans línies de Renfe que passen per la zona.

Des de Lleida, la C-12 porta a la Ribera d'Ebre i el Baix Ebre. Des de Tarragona i Reus, cal agafar l'N-240 per accedir al Priorat, la Ribera d'Ebre, la Terra Alta i el Matarranya. La C-44 és una via alternativa d'accés a l'eix de l'Ebre des de l'Hospitalet de l'Infant.

Cal agafar les línies comarcals de la companyia Hife (902 119 814).

La Ribera del poeta, periodista i activista Artur Bladé i Desumvila (Benissanet, 1907 – Barcelona, 2005) arrenca al castell de Móra d’Ebre, construcció capital durant la primera guerra carlista i excel·lent talaia des de la qual s’obté una agradable panoràmica sobre la vila i la vall de l’Ebre.

La nostra passejada continuarà cap a mestral, seguint el curs del riu, just per sota del magnífic pont d’Arcades. Per això cal desfer el camí cap al centre del poble, baixant pel carrer del Calvari i la plaça de la Verge fins a la plaça de Baix, on hi ha l’ajuntament de la població. A partir d’aquest punt cal prendre el passeig del Pont i, un cop arribats al barranc de Faneca, prendre el carrer de les Sénies. Al final d’aquesta via, un petit pont ens permet superar el límit de la carretera N-420. Cal continuar recte, per un camí asfaltat amb masos a costat i costat. És el camí de les Sénies, que voreja l’Ebre fins a la població veïna de Benissanet.

Els dos quilòmetres i mig que separen Móra d’Ebre i Benissanet permeten copsar la ribera d’Ebre en estat pur: el riu protegit per l’espès bosc de ribera, i els camps de presseguers i cirerers, a banda i banda. Entrarem a la vila pel carrer de Móra. La ruta que l’Associació Cultural Artur Bladé i Desumvila ha engegat arran del centenari comparteix camí  amb  la lectura de fragments especialment suggestius, convenientment marcats i senyalitzats.

Camí cap a Miravet

Des de la plaça de la Creu (actualment anomenada plaça d’Espanya), emprendrem el camí cap a Miravet pel carrer de les Carmenes. Aquest carrer ens permetra vorejar l’Ebre fins deixar-nos a la carretera que condueix cap a Miravet.

La silueta del castell, últim bastió templer de Catalunya, presenciarà la nostra arribada al poble. Hi entrarem pel raval dels Canterers, on haurem de girar a l’esquerra (urbanització Alcúdia) per fer cap al rovell de l’ou de la vila, la plaça de l’Arenal. Seguint les senyalitzacions, emprendrem la darrera etapa de la ruta. Si no és amb cotxe, la pujada al Castell només pot fer-se a peu. Malgrat tot, l’esforç bé val la pena. Des del castell es pot gaudir d’una vista magnífica de la vall de l’Ebre (i també de la ruta realitzada).

Podrem tornar a Móra d’Ebre a peu, o bé mitjançant el servei de vaixell que funciona regularment entre Miravet i la capital de la Ribera. Amb tot, convé contractar prèviament el servei, ja que el vaixell només funciona durant els mesos que l’Ebre és navegable, a la primavera i a l’estiu.

Castell de Miravet. Camí del Castell, s/n. 977 40 73 68. Darrer bastió templer de Catalunya. És obert de dilluns a diumenge.

• Consell comarcal de la Ribera d'Ebre. Plaça Sant Roc, 2. 977 40 18 51.

• Oficina de Turisme de Miravet. 977 40 73 93.