La serra de Llaberia i en Carrasclet

La serra de Llaberia fou el refugi d’aquest guerriller de Capçanes, que, amagat a la muntanya, liderà accions contra l’exèrcit borbònic de Felip V.

Pere Joan Barceló, més conegut com Carrasclet, era fill de carboners i es coneixia la serra de Llaberia com si fos el palmell de la mà. Des dels peus de l’escultura que honora les seves gestes —tot just a l’entrada de Capçanes (el Priorat), el seu poble natal— us invitem a conèixer els camins de ferradura per on traginava. El recorregut surt de la part baixa del poble, un cop passat el celler i les  piscines. Seguim les indicacions blanques i grogues del PR-91 que voreja el barranc de la vall de Capçanes. Travessem la riera de Marçà fins arribar als tollets, formacions rocoses on l’aigua s’embassa. Allí, ens desviem a l’esquerra, per la pista que puja paral·lela al barranc Fondo. Fent ziga-zaga, travessem el bosc de pi blanc i xiprers fins arribar al coll de Prim, d’on parteixen dues pistes, una que mena al barranc de la Fou i una altra que porta al mas de Calàs. Nosaltres, però, prenem el sender que s’endinsa pel tallafocs que queda just al davant.

Paisatge desigual

El caminoi, de fort pendent i molt pedregós, condueix al pas del Forat de Llaberia, situat als peus d’una roca prominent. Des del damunt del penyal, s’albira un paisatge desigual, de formes aquí cantelludes, allà una mica més estilitzades. A les obagues predominen les pinedes i els boscos de carrasques; en canvi, els solans estan recoberts d’estepes i garriga. No gaire lluny, mirant cap a llevant, sobresurt el poble de Llaberia, que pertany al municipi de Tivissa, a la Ribera d’Ebre.
Continuem el sender que travessa el barranc del Tortó i enllaça amb el GR-7. El camí baixa per un tram ple d’argelagues i pins joves, que arriba a la Fou i la font de la Mata, on podem fer un glop d’aigua fresca i descansar en unes taules de pedra. A partir d’aquí el sender planeja per anar a buscar el PR-91. Passem pel racó i les coves de la Sendal, on les parets adquireixen textures amorfes per l’acció erosiva de l’aigua. El recorregut baixa suaument seguint un pas elevat delimitat per marges de pedra seca i el camí ressegueix el barranc de la vall de Capçanes, que ens guia fins a l’entrada del poble.

Catsud. Empresa de guies. Proposen itineraris a peu i amb cotxe per la serra de Llaberia i el Parc Natural de Monsant. Pl. de la Vila, 16. El Masroig. 636 16 24 26. www.catalunyasud.net