A peu o amb BTT

De Canyelles a Olèrdola i al puig de l’Àliga

Itinerari molt complet per una de les carenes més interessants del Garraf, límit comarcal amb l’Alt Penedès. Unes vistes espectaculars i el patrimoni secular d’Olèrdola ens hi esperen

Dificultat Dificultat Mitjana

Durada: 3 h 45 min

A Canyelles hi arribem per la C-15 tant des de Vilanova i la Geltrú (autopista C-32 sortida 21), com des de Vilafranca del Penedès (AP-7 sortida 29)

Sortim des del centre de Canyelles per fer un itinerari molt variat. Tot ascendint, ens endinsem en una zona on es barregen les cingleres que ens recorden més el paisatge de l’Alt Penedès, a Olèrdola, i els turons calcaris i arrodonits al puig de l’Àliga, paisatge típic del Garraf. Aquí, el recorregut transcorre entre pins blancs feliçment recuperats dels incendis passats.

Portem poc més d’una hora i mitja pedalant i arribem a Olèrdola, un conjunt de visita imprescindible si es ronda per aquests paratges. Format pel castell d’Olèrdola i l’església de Sant Miquel, constitueix una talaia natural coronada per un conjunt monumental emmurallat creat al llarg dels segles per ibers i romans i a l’edat mitjana, tot i que ja hi van viure al neolític i a l’edat del bronze. A la part més alta hi ha el castell i l’església de Sant Miquel (s. XII); a la part baixa, restes de les cases, dipòsits i cellers. Fora de les muralles, les necròpolis.

Desfem el camí de nou fins a la urbanització Daltmar, on seguim recte i en pujada guiats per les banderoles que ens indiquen el puig de l’Àliga i les marques vermelles i blanques del GR 92.3 que ens porten molt prop del cim, fins a la darrera i última pujada. Al pic de l’Àliga hi trobem una torre de vigilància d’incendis, una creu i un punt geodèsic, a més d’uns quants pessebres i capelletes que ens donen a entendre que és un lloc molt visitat. Grans vistes!

Per tornar, desfem un curt tram de camí de baixada posant molta atenció en un pal indicador baix, a la nostra dreta (sud-est), que ens marca el sender d’enllaç amb Canyelles que hem de prendre. És a uns 100 m del replà. Després d’un fort descens amb la bicicleta al costat, trobem un bosc de pins joves on ja podem pedalar. Arribem a can Mercader i enllacem amb la pista de ciment que ens porta a Canyelles. Si aquest curt tram de menys d’un quart d’hora ens sembla massa trialer i agosarat, podem tornar per la urbanització Daltmar tot desfent el camí d’anada.

Acabem la sortida visitant el barri de l’Església i el castell, on hi arribem pel carrer del Pinar i el camí de Cal Domingo. El conjunt és habitat des del s. XV i se’n conserva la torre original –la resta va ser fortament modificada durant el s. XIX com a residència familiar. Hi entrem per un petit passatge, marxem per l’escalinata del davant i baixem fins a la font de la Mare de Déu, des d’on tindrem una bona panoràmica de la part del davant. Pel carrer Major fem la darrera pedalada fins al punt de sortida.

Parc d'Olèrdola Talaia de natura i d'història. Situat als contraforts del Garraf, coronada per un conjunt monumental que queda tancat per una muralla, obra successiva d'ibers, romans i també de l'edat mitjana. Al cim, trobem l'església de Sant Miquel, el cos principal de la qual data del segle XII.
p.olerdola@diba.cat
Tel. 935 971 819

Amb un desnivell i durada que recomanen hàbit tant excursionista com en bicicleta. Sense dificultats tècniques a excepció del tram que enllaça el GR 92-3 i el camí que ens portarà de retorn a Canyelles, curt i de forta baixada. No dura més de 10-15 minuts i el primer tram l'hem fet baixats de la bicicleta. Si aquest curt tram ens sembla massa trialer i agosarat podem tornar per la urbanització Daltmar, tot desfent el camí d'anada. Sigui com sigui, a l'estiu molta hidratació!

• Què fer a Garraf

La Ginesta rural, camí de Mas Rossell - Canyelles. 600 252 789. Casa de camp situada al pla del Bosc, a Canyelles, i és una partició de l’antiga Masia de Mas Rossell, que data del segle XVIII. A l'exterior: barbacoa i pineda envoltada de taules i bancs de fusta, amb capacitat per a 50 persones. Gran piscina, de 13 x 5 m, amb sistema de depuració salina. Pèrgola de fusta davant la piscina, amb taules i cadires i capacitat per a 20 persones. Amples terrasses. Camp de futbol i voleibol. Sorral, gronxador i balancí. Aparcament per als cotxes. No es permeten animals. A l'interior: 4 àmplies habitacions que disposen d’aire condicionat i calefacció, TV i, alguna, reproductor de DVD.