Fem una volta per l’Espluga, un torrent sorprenent

No podíem deixar de visitar un torrent amb balma, cinglera, ermita i fageda. Aquests paisatges de ribera del Moianès atresoren fins i tot els versos del poeta Màrius Torres. Una sortida que es mereix que li reservem un lloc en la nostra agenda.

Dificultat Dificultat Mitjana

Distància: 14,3 km.

Desnivell: 415 m.

Durada: 4 h (sense comptar parades).

Hi arribem per la C-59 tant des de Sant Feliu de Codines com des de Moià. També hi podem accedir per la C-1413B des de Centelles i la BV-1341 abans del pont del Tenes, a tocar del terme de Sant Quirze.

La companyia Sagalés cobreix el Moianès des de Barcelona amb un servei regular tant els laborables com els festius (902 13 00 14).

Sant Quirze Safaja, encinglerat entre el Tenes i el torrent de l’Espluga, al Moianès, és el nostre punt de sortida. Hem escollit començar la caminada al mirador de la Campana, dalt del poble, des d’on podem accedir a la Balma del torrent de l’Espluga per un corriol.

Ens costa marxar-ne però ens queda força camí i cal dirigir-nos cap a la Rovireta, un bonic mas on iniciem l’ascensió al sanatori i al puig d’Olena, ja en terres de la ruta del poeta Màrius Torres (Lleida, 1910 - Sant Quirze de Safaja, 1942). El poeta passà en aquest sanatori per a tuberculosos una llarga etapa de la seva curta vida i hi va escriure alguns dels seus versos més coneguts: 'Dolç àngel de la Mort', 'Cançó a Mahalta', 'La mort i el jove', 'Molt lluny d’aquí'...

Les vistes espectaculars a banda i banda de la carena de la Carassa ens acompanyen durant tot el recorregut fins al collet del Marçó. El Pirineu, el Vallès fins a Barcelona o el Matagalls ens fan parar més d’un cop, bocabadats.

Ja al collet ens dirigim cap a Barnils fent una àmplia volta a la capçalera del torrent i arribant primer a l’ermita del mas, la del Roser. Barnils és un grandiós mas del segle XVI reconvertit en allotjament rural. El voltem per la dreta i passant per davant de la façana principal seguirem el descens cap a la llera del torrent.

Tot preparant la sortida, vam anotar amb cert escepticisme les indicacions d’alguns mapes sobre l’existència d’una fageda prop del mas; a tan sols 800 metres d’altitud i en un terreny dominat per les pinasses i els roures. Ara ens disposem a desfer la incògnita. Just en creuar el torrent descobrim el primer faig! I poc més enllà, un bosquet a l’obaga del rierol. Ens sentim com si ens haguéssim traslladat de cop al Montseny. L’Espluga és un niu de sorpreses!

Ja no deixem el bonic camí que ressegueix el torrent fins al punt de sortida, des d’on aprofitem per visitar la vila. L’enorme campanar del segle XVII adossat a l’església parroquial n’és la porta. Baixem per l’únic carrer del nucli antic fins a l’Ajuntament i creuem el Tenes fins a la fonda Safaja, hostatgeria i restaurant amb més de 50 anys d’història. Després de fer-hi un bon àpat, fem una passejada fins al parc de l’embassament de Sant Quirze.

Consorci del Moianès. 93 830 14 18

• Què fer a Moianès

Fonda Safaja. Té cinc habitacions dobles, còmodes, netes i tranquil·les, i amb possibilitat d’afegir-hi llits supletoris. Disposa també d’un espai d’esbarjo comú equipat amb taules, cadires i televisió. Ctra. de Barcelona, 3, Sant Quirze Safaja. 93 866 02 52