Tot un món a la serra del Cis, a la Ribagorça

Ens endinsem en un territori especialment inaccessible, i hi descobrim una xarxa de camins i corriols que unien pobles, parròquies i masos ara abandonats.

Dificultat Dificultat Mitjana

Distància: 13 km

Durada: 5 h

Agafem l'N-230 que puja de Lleida cap a la Vall d’Aran pel túnel de Vielha. A l’altura del km 103, entre la Terreta i Sopeira, hem d’agafar un trencall a l’esquerra en direcció a Sobrecastell. L’hem de seguir fins a arribar a Puimolar. No hi ha cartells, sempre hem d’agafar la carretera que ens quedi a mà esquerra.

Aquell trencall a mà esquerra que ens indica Sobrecastell abans de les mil corbes que flanquegen el pantà d’Escales, anant cap a la Vall d’Aran per la Ribagorça, és un més dels molts que sempre passem de llarg. Avui l’agafem. És una carretera estreta que s’enfila per una vall de terra extrema, de vetes d’argila granatosa i torrents de sòl gris, cendrós i trencadís, que segueix el curs de la Valira de Cornudella fins a Puimolar: quatre cases i una ermita enfilades sobre una protuberància amb vista a la serra del Cis.

Aquesta és una de les carenes més inaccessibles del país, un conjunt de panys de roca conglomerada i rogenca custodiat per impressionants voltors d’ampla volada a mig camí entre les aigües que engreixen la Noguera Ribagorçana i les que davallen a la vall d’Isàvena.

Esquitxat de masos abandonats com Casa Bonet i petits pobles repoblats com Soperuny, és un territori de bellesa aspra i silenciosa format de barrancs, planells i parets allargassades que ens dibuixen un quadre estranyament harmoniós.

La ruta, circular i generalment ben senyalitzada, enllaça diversos camins antics que voregen camps de cereals, s’endinsen en bucòlics boscos d’alzines o remunten torrentades naturals. Senders que sovint són encaixonats entre baixos i serpentejants murs de pedres cobertes de molsa, amuntegades curosament durant segles de paciència; una xarxa de corriols fressats que connectava parròquies, masos, cabanes i ermites que avui pateixen la invasió imparable i implacable de la vegetació salvatge.

Algunes cases com l’Hostalet mai no han perdut l’escalfor de la llar de foc que crema per combatre el fred de l’hivern, i altres han estat recuperades com a refugi d’urbanites que busquen el final de les carreteres més secundàries per embolcallar-se de silenci, sol i vent serè.

Museu dels Dinosaures. Al mateix poble d’Areny de Noguera s’han trobat diverses restes de dinosaures, des de petjades fins a fòssils. Arran d’aquestes troballes es va construir el petit Museu dels Dinosaures i es va senyalitzar una ruta a peu (PR-46) que ens acosta a les diferents troballes. Major, 3, Areny de Noguera. 680 20 04 24

La ruta segueix en bona mesura la ruta PR-247 de marques grogues i blanques. Els trams entre Puimolar i l’Hostalet, i entre el coll del Vent i Casa Bonet, pot ser que no tinguin marques evidents, però s’ha de seguir la lògica del terreny en la direcció indicada. Segons l’època de l’any, alguns trams poden presentar una vegetació abundant, aleshores cal desviar-se del camí i fer-lo en paral·lel sense perdre’l de vista. No hi ha fonts en tot el camí, val més dur aigua de casa. Eviteu fer la ruta els dies de forta calor.

Turisme de Ribagorça. Pl. Major, 17, Graus. 974 54 07 24

Turisme de l’Alta Ribagorça. Av. de Victorià Muñoz, 48, el Pont de Suert. 973 69 04 02