Anem a la Mola de Formentera pel camí de sa Pujada

És una ruta senzilla i apta per a tots els públics que ens permetrà copsar l'essència de Formentera. En només dos quilòmetres, anirem del pla fins a la muntanya boscosa de l'illa. El camí, empedrat, és de visita obligada i regala una vista impressionant de Formentera i les seves aigües turquesa.

Distància: 2 km

Durada: 1 h

La carretera principal PM-820 us porta fins al quilòmetre 12,3, on hi ha l'hostal Entre Pinos. Allí continueu 100 metres i arribareu als peus de l'inici del camí de sa Pujada

Si en lloc de mesurar una illa per la seva superfície paréssim atenció a la quantitat d'experiències que pot arribar a oferir el lloc, Formentera seria enorme. Els vuitanta quilòmetres quadrats de Formentera poden arribar a portar a equívoc si, amb un judici precipitat, tenim la temptació de pensar que amb dos o tres dies l'illa ja és vista.

Formentera ofereix incomptables racons d'una bellesa incalculable, que per ser trobats s'han de fer a peu, o amb bicicleta. El camí de sa Pujada no es pot transitar en cotxe. Aquest camí era la via de comunicació habitual que utilitzaven els habitants de la Mola fins a l'any 1920, quan es construeix l'actual carretera.

Els orígens d'aquest camí es remunten almenys a l'època medieval, en el segle XIII. A la Mola està documentat que l'any 1257 existia un monestir de monjos agustins. El camí de sa Pujada era el pas que utilitzaven per anar as Caló, el port de Formentera fins al segle XX, i al pou des Verro, on abeuraven el bestiar.

Començarem la ruta des des Caló. Aquest petit port de pescadors és avui un lloc turístic bell i tranquil. El carrer central i més ample del poble es diu 'carrer de sa Pujada', l'agafarem en direcció a les parets dels penya-segats de la Mola, a l'est, clarament visibles. El camí es tornarà de terra i ràpidament arribarem a les casetes varadors i al pou des Verro.

Seguirem el camí quan s'allunyi de la costa per arribar al camí de sa Pujada. Si ens quedem a la costa, trobarem el racó de s'Anfossol i, a peu del penya-segat, el racó de sa Pujada, llocs on la bellesa dels blaus de la mar són inigualables. Al camí de sa Pujada se li ha dit molts anys 'camí romà' perquè és de pedra, però els orígens, com hem dit, no són tan llunyans.

El camí puja amb pendent pronunciat però és assequible si es fa amb pauses. A mesura que s'hi ascendeix, la vista és un regal. Les dues aigües de Formentera als nostres peus i, més enllà, el perfil de les muntanyes d'Eivissa i des Vedrà. Pel camí, molt de bosc, coves i, si portem a la mà el llibre de 'Llegendes de Formentera' de Castelló Guasch, moltes històries per explicar.

El camí de sa Pujada és bé d'interès cultural i tot l'entorn que l'envolta és àrea natural d'especial interès. Porteu calçat esportiu. No hi ha papereres perquè no és un lloc per deixar-hi residus, els embolcalls que porteu plens, entorneu-vos-els buits

Oficina de Turisme de Formentera. Pl. de la Constitució, s/n, Sant Francesc. 971 32 20 57

• Què fer a Formentera

Entre Pinos. És un típic hostal familiar de Formentera, amb molts anys d'experiència —van obrir el 1967— i amb instal·lacions modernes i renovades. Té piscina. La relació qualitat-preu és realment molt bona. És l'establiment hoteler més proper al camí de sa Pujada. Ctra. de la Mola, km 12,3, es Caló. 971 32 70 19