Amb nens

Barraques entre vinyes al Masroig

El municipi del Masroig, al Priorat, és ple d’oliveres, ametllers, vinyes i barraques de pedra seca construïdes pels pagesos per refugiar-se de les tronades, el fred i la calor. Una ruta senyalitzada que segueix l’antic camí ral de Falset permet veure’n algunes. I ficar-s’hi a dins!

Distància: 6,4 km (anada i tornada)

Desnivell: Inapreciable

Durada: 2 h

A Marçà - Falset hi ha estació. Hi paren els trens de la línia Barcelona - Riba Roja d’Ebre. També hi paren els regionals que van a Casp i Saragossa (900 41 00 41).

Des de Reus, s'hi arriba per l'N-420. Un cop passat Falset, cal seguir per l'N-420 en direcció a Móra i desviar-se per la carretera local T-734 fins al Masroig

Des de Marçà - Falset cal agafar un autobús de Transports Públics del Priorat i Doménech fins al Masroig (977 83 18 71)

Nivell suau: una petita caminada de tres quilòmetres entre oliveres i ametllers per anar i tornar a les barraques de cal Josepó i del Jaume el Xalet. Nivell moderat: arribar una mica més enllà i visitar la barraca de Joan de cal Quimet, fent un itinerari total de sis quilòmetres. Nivell exigent: fer el recorregut sencer, de sis quilòmetres i mig, per veure també la barraca del coll de la Falsetana. La ruta Les Barraques del Camí Ral del Masroig a Falset s’adapta al temps, les forces i les ganes dels excursionistes que s’hi acostin.

El punt de partida és al parc de Salut del Masroig, situat a tocar del centre del poble. Des del parc cal creuar un parell de carrers del poble fins a arribar al Celler el Masroig, o bé, si ens volem estalviar aquesta primera part, podem sortir directament del Celler. Cal fer un trosset de carretera fins a l’entrada del poble. De seguida trobem la pista que porta a l’ermita de la Mare de Déu de les Pinyeres i, al costat, el camí ral, que porta a les barraques. L’agafem. A partir d’aquí haurem de seguir les marques grogues.

Entre oliveres avancem per una pista planera fins a arribar a la partida de les Escorpiteres, on hi ha l’única casa convencional i de mida normal que veurem en tot el recorregut. A partir d’aquest punt tan sols ens trobarem amb edificacions més petites: les cabanes de pedra seca, construccions fetes sense argamassa ni ciment, només pedres sàviament col·locades pels homes i dones del camp, que s’aguanten les unes a les altres com per art de màgia.

Continuem pel camí seguint els senyals grocs, que a vegades trobem a les pedres, als troncs dels arbres o als marges del camí. Passem per camps d’ametllers, camps de vinyes, grans extensions de terra vermella característica del Priorat i marges de pedra seca, tant al costat mateix del camí com envoltant els camps de cultiu.

Després que la pista es faci una mica més estreta, trobem la primera de les cabanes, la de cal Josepó. És una barraca reconstruïda que agradarà molt als nens, ja que s’hi poden posar dins i veure com està construïda des del seu interior. Una mica més endavant (només 500 metres) trobem el caminet que ens desvia per uns moments del traçat principal i ens porta a la segona barraca, la del Jaume el Xalet, rodejada de pins en una esplanada que convida a fer-hi un descans o un pícnic improvisat, i proveïda de dos paravents a la porta per protegir-se dels vents més habituals de la zona, el serè i el llevant. Sempre podem acabar fent les postres o la migdiada a dins de la barraca, aquesta més gran que l’anterior.

La ruta continua entre vinyes i proposa algunes aturades per gaudir de la vista de les principals serres de la comarca, Llaberia i Montsant. En poc més de 600 metres més trobem la tercera barraca, la de Joan de cal Quimet, i més endavant, ja en el tram recuperat al bosc de l’antic camí ral que unia els pobles del Masroig i Falset, trobem la darrera de les barraques, la del coll de la Falsetana. En total haurem fet sis quilòmetres i mig i haurem vist quatre barraques, totes ben arreglades i amb un plafó al costat on se n’explica alguna curiositat. La tornada es fa pel mateix camí.

Cooperativa Falset Marçà. Com ja hem comprovat fent l’excursió, el Priorat és ple de camps de vinyes. I d’aquestes vinyes en surt el famós vi d’aquesta comarca. Al celler cooperatiu de Falset Marçà, cada dissabte i diumenge a les 12 h, en Blai, un treballador una mica despistat i poc acostumat als forasters, acompanya els visitants en una visita a les instal·lacions. En un recorregut amb molt sentit de l’humor, coneixem l’edifici modernista on es troba i també tots els secrets del vi que s’hi elabora. 699 94 66 33

El recorregut està pensat per fer-se sencer (fins a la barraca del coll de la Falsetana), però també per fer-ne només algun tram i arribar a la primera, a la segona o a la tercera barraca. El camí és planer però no apte per a cotxets. No hi ha cap font en tot el recorregut