Cap a la ‘beneïda’ ermita de l’Abellera

L’Abellera, a Prades, és una benedicció de la natura: per la balma, per la pedra de saldó vermell, per l’ermita, pel pedrís, pel recés, pel balcó a migdia, pels roures daurats de l’hivern, per la serenor…

Distància: 2 km (anada)

Durada: 25 min (anada)

Des de Barcelona, agafeu l’AP-7 en direcció a Reus o l’AP-2 en direcció a Montblanc. Des de Reus, seguiu l’N-420, la C-242 i enfileu per la T-701 a l’alçada del coll d’Albarca. Des de Montblanc, se segueix l’N-240 en direcció a l’Espluga de Francolí i es continua per la T-700 fins a Prades

Autocars Plana fa el servei entre Reus, Prades i Vilanova de Prades ( 977 21 44 75 | 93 814 58 48)

Com que el paper de Prades en la història és remarcable, els seus habitants n’han vistes de tots colors.Durant centúries, la plaça Major fou un important punt zero de comunicacions: pels portals de les muralles i les creus de Montblanc, del Portal,del Camí de Reus i de Lledó sortien camins que arribaven arreu i per on es duien draps de la indústria tèxtil i fusta, i per on deurien passar els soldats pradencs que participaren en la conquesta de les Balears. En sentit contrari arribava bestiar atret per les fi res, així com homes d’armes que en diverses ocasions han assetjat els carrers de la vila.

Sortir de la plaça Major,doncs, serà emotiu i enriquidor. A part, és clar, que serà un lloc privilegiat per trobar gent i establir converses. Deixem enrere l’església parroquial de Santa Maria, els porxos i la font de la plaça; amb un polsim d’ironia i una observació adient, aquesta font també s’ha batejatcom l’As de Copa (950 m). Abans de l’aigua corrent, les dones hi venien amb una càntera al cap i un càntir a cada mà.

Passat el Portal, deixem el clos medieval a l’esquena i entrem en un entorn urbà que, com més va, més difús i adotzenat es torna. Després de l’ermita de Sant Antoni, petita i moderna, accedim a la bassa de l’Espasa i a una bifurcació de pistes. La de l’esquerra ens duria a un grandiós pont natural conegut com la roca Foradada. El camí de l’Abellera, però, continua a la dreta tot passant a l’altre costat del barranc de les Comes i vorejant la sènia i bassa del Nicanor.

Quan la pista s’acaba, continuem pel camí vell, aquí traçat damunt de gresos maltractats per motoristes sense escrúpols. Una vegada creuada la pista per a autos que puja a l’Abellera, passem a tocar les fornícules de la Pedra del Coll de Sant Roc i l’ermitona del mateix nom (minut 19).

Si fins aquest moment ens hem mogut per l’obaga, ara ens encaminem a la solana, on trobarem, arraulida sota la penya, la graciosa ermita de l’Abellera (1020 m). Quan els dies són especialment curts, el darrer sol banya la façana.

Sempre per pistes i camins de ferradura de bon seguir. Al bar Tomaset ( 977 86 80 00) de Prades us deixaran la clau de l’Abellera

Oficina de Turisme de Prades. Pl. Major, 2. 977 86 80 18 Muntanyes de Prades. Mapa excursionista. Escala 1:30.000.Institut Cartogràfic de Catalunya i Centre de Lectura de Reus, 1995