Amb bici

Els racons més encisadors de Sant Martí de Tous, a l'Anoia

Aquesta ruta amb bici ens fa recórrer els indrets naturals i patrimonials amb més atractiu d'aquest municipi: en coneixem el gorg de la Fou, l'ermita de la Roqueta, el bosc de Gramenet, l'alzina de Cal Gol...

Durada: 2 h i 15 min (sense comptar parades)

Per l'autovia A-2, sortim a Jorba - Sant Genís (sortida 550). A la segona rotonda, agafem la tercera sortida en direcció a Sant Martí de Tous (B-222/C-37C). Seguim recte fins a una tercera rotonda i prenem la direcció a Sant Martí de Tous (C-241c/C-37). Abans d’arribar al km 6, trobem la desviació fins al nucli urbà

Vigilats sempre pel castell, iniciem la pedalada en direcció a l’embassament de Tous. Construït el 1997, fou buidat per filtracions fins que el 2014 es va rebre el permís per tornar-lo a reomplir a poc a poc. Sempre l’hem vist mig buit, però val la pena acostar-s’hi.

En marxem tot ascendint per un corriol cap a la pista del Mas de Tous. Lloc de bona vista, des d’on ens dirigim cap al coll de la Boïga per Cal Passadeta i d’aquest a la serra de Ca l’Erota, fins a trobar la pista que ve de Can Menjapalla. Breu parada per agafar forces i afrontar el plat fort de la jornada: l’ascensió a l’ermita de la Roqueta. És el punt més alt del recorregut i un bon mirador a ponent de la comarca.

Una llarga baixada —cal estar-hi atents, perquè hi ha diverses bifurcacions— ens porta fins a Cal Gol i la seva monumental alzina. L’arbre gegant contempla com la casa no ha resistit el pas del temps mentre ell segueix dempeus amb bona salut.

Roca, espadats i gorgs
Ens desplacem ara cap al barri de l’Aubereda per agafar la pista que ens portarà al gorg de la Fou. Canvi radical. De cop i volta: roca, espadats i gorgs. Primer els contemplem des del bonic mirador de la Fou, però no podem resistir d’endinsar-nos-hi pel corriol d’anada i tornada fins a la gran balma del salt de la Fou. En els hiverns durs, els degotalls d’aigua es converteixen en punxeguts caramells que afegeixen al paratge capricioses decoracions d’estalactites. El microclima de l’engorjat fa que la vegetació sigui molt espessa i l’ambient extremadament humit.

Seguim tot travessant el bonic bosc de Gramenet i en un gir a l’esquerra, a coll de Vic, agafem la pista que ens porta fins a l’ermita de Sentfores. Tornem a Tous accedint al nucli urbà pel cementiri. Només ens queda completar la jornada tot dinant a l’Ateneu i estirant les cames tot voltant el turó del castell.

El castell de Tous. És una construcció d’origen gòtic que ha sofert diverses reformes per mantenir-lo habitable. Aporta a la vila un aire medieval d’especial bellesa. El segon dissabte de cada mes, s'hi organitzen visites guiades gratuïtes, sense reserva prèvia, a les 11.30 h. El punt de trobada és la seu de l'Associació d'Empresaris i Comerciants de Sant Martí de Tous (AECOM).

En les zones més a l’obaga, les rodes van acumulant fang, que hem d’anar netejant. Si sou aficionats a la fotografia, porteu-hi un trípode, perquè hi ha poca llum en un espai tan tancat com l’engorjat de la Fou.

Promoció Turística de Sant Martí de Tous. Escoles, 12, Sant Martí de Tous. 93 809 60 02

• Què fer a Anoia

Cal Fuster de la Plaça. Casa del poble arranjada amb 5 habitacions úniques, una d’elles suite. Pl. de Manel Maria Girona, 3, Sant Martí de Tous. 93 809 64 28 / 651 80 73 04