Amb nens

Els secrets de la cova dels Calaixos

Pujant pel paratge sec i feréstec de la serra de la Llena, a Vilanova de Prades, anirem a buscar un gran bloc de roca conglomerada ple de petits avencs i galeries, que ens conduiran fins a la cova dels Calaixos, on podrem iniciar-nos en el món de l’espeleologia.

Distància: 2,2 km anada i tornada

Durada: 2 hores (anada i tornada, sense aturades)

A Reus, hi arriben els trens de RENFE (902 32 03 20 | www.renfe.com).

La ruta comença a Vilanova de Prades. S’hi arriba per l’AP-2 en direcció a Lleida, sortida 9 (Montblanc). Des de Montblanc es pren l’N-240 fins a l’Espluga de Francolí i se segueix per la T-700 en direcció a Prades. Més endavant es trenca a la dreta per la TV-7005 fins al poble.

Hi ha un autobús diari des de Reus fins a Vilanova de Prades de la companyia Plana (977 35 44 45 | www.empresaplana.es).

La cova dels Calaixos és un lloc màgic ple de racons amagats, com aquells mobles secreters antics on els moviments hàbils del cos ens obrien el pas a nous compartiments plens de tresors. Amagarem la panxa en arribar en algun pas estret, grimparem per les roques i ens acotxarem per explorar, mentre els més petits de casa fan un tast d’espeleologia ben mesurat.

Pel camí, gaudirem del paisatge treballat de la Conca de Barberà, amb marges de pedra seca, ametllers i alguna vinya i amb pobles amb caràcter, com Vilanova de Prades, on la quietud del paratge, de cases de pedra i teula i de campanar retallat a l’horitzó, es realça de tant en tant amb el lladruc d’un gos o un toc de campana. El punt de sortida el trobem precisament a aquesta localitat. Si mirem cap a la façana de l'església de Sant Salvador, a mà dreta veurem un carrer i és per ell per on hem de pujar.

En arribar al final d'aquest carrer, hem de pujar pel sender de la dreta, que ràpidament gira a l'esquerra. En tot moment haurem de seguir les marques blanques i groges del PR i el dibuix d'uan ferradura. No trigarem així en arribar a una petita esplanada amb ametllers, moment en que hem de pujar cap a la dreta fins a la roca de Sentinella. Haurem de grimpar una mica per seguir el camí per l'esquerra. Al llarg de tot aquest itinerari de pujada fins a trobar la cova dels Calaixos veurem grans balmes erosionades a la roca, on podrem aturar-nos a tafanejar, a jugar i a fer un glop d’aigua a cobert del sol, amb cingles i espadats en la llunyania, i on el bosc d’alzina i la molsa començaran a fer presència a mesura que guanyem metres. La seva frescorserà benvinguda en qualsevol moment de l’any, després d’una pujada que no ens exigeix massa esforç, però que cal fer. Un bosc de fades, on al bell mig trobarem el gran bloc de conglomerat ple de secrets on s’amaga la cova dels Calaixos.

Al km 0,427 ens surt al pas un encreuament de pistes. No li hem de fer cas, sinó continuar recte cap a la serra. La pujada comença a ser més forta en aquest punt i el camí es converteix en un sender estret i rocós. Una mica més endavant, al km 0,562, en passar un primer pal d'electricitat de ferro, haurem de seguir el sender de la dreta fins arribar en unes escales. Passarem per les balmes de les coves del Nano i de les Bigues. Al km 0,970, passada la primera baixada de roques, hem de continuar recte, per trobar en pocs minuts a la nostra esquerra una esquerda on podem fer les primeres exploracions. Haurem de retornar el camí per anar cap a la cova. I ja està: al cap de pocs metres, haurem d'anar cap a l'esquerra per arribar a l'entrada de la cova dels Calaixos.

Hem de seguir sempre el símbol de la ferradura que passa per senders rocosos que fan pujada. Val la pena portar un frontal o una bona llanterna per explorar la cova dels Calaixos. Hi ha poca ombra en gran part de la ruta, per això es recomana fer l’itinerari durant les hores de menys sol. Porteu-hi prou aigua, ja que no trobareu cap font durant la ruta.

Oficina Comarcal de Turisme de la Conca de Barberà: Passeig de l’Abat Conill, 9, baixos (Poblet), 43448 Vimbodí. Tel. 977 87 12 47 | www.concadebarbera.info

• Què fer a Conca de Barberà

Villa Engràcia. Villa Engràcia s’adapta a les necessitats de cada família oferint l’opció de llogar un apartament, una casa o allotjar-se en una habitació de l’hotel rural. És un lloc on passar uns dies en família amb molt d’espai per córrer, practicar esports, gaudir de la natura i a més estar ben comunicats. Les Masies de Poblet. L’Espluga de Francolí | 977 87 03 08