Savassona i els cingles de Vilanova

Tot i que són parents humils de les Guilleries i el Collsacabra, ens hi esperen tresors amagats. Els descobrim en una passejada tranquil·la amb la qual descobrirem a què deu el seu nom l'Espai Natural de les Guilleries

Distància: 4,68 km Cingles + 1,63 km Sant Feliuet

Desnivell: 205 m Cingles + 114 m Sant Feliuet

Durada: 2h sense comptar parades

Podem arribar fins a Vic amb Rodalies agafant la R3 de Renfe. A Vic haurem d'agafar un autobús fins a Tavèrnoles (si és dissabte) o un taxi. Els autobusos només surten els dissabtes laborables al matí. A més, és preferible trucar abans, ja que el servei és discrecional (tel. 93 889 25 77).

Hi arribem per la C-25, on hem de prendre la sortida a Roda de Ter (C-153) i poc després seguir les indicacions al Parador de Turisme i Tavèrnoles (BV-5213). Seguint aquesta via i passat el punt quilomètric 6, ens hem de desviar per una pista de terra cap a l'Aguilar. Un cop passada la bassa del Molinot, trobem la font de la Soleia, abans d'una cruïlla de camins.

Des de Vic, Osona Bus (Sagalés) ofereix un servei sota comanda els dissabtes al matí fins a Tavèrnoles. Aquesta opció ens permet acostar-nos fins al conjunt de Savassona caminant. Per a la resta ens cal taxi.

• Altres transports

A Folgueroles, poble veí de Tavèrnoles, hi teniu servei de taxi. Taxi Pere. Puigjaner, 23, Folgueroles. Tel. 661 701 130.

No heu tingut mai la curiositat de descobrir per què l'Espai Natural de les Guilleries s'anomena Guilleries-Savassona? Hem anat a Savassona a fer una ruta per tal d'aclarir-ne els motius.

Ens hem trobat amb una interessant transició entre els paisatges encinglerats de Collsacabra i els cingles més arrodonits de la serra dels Munts, ja a tocar de Vic. Les vistes, però, no desmereixen cap d'aquests dos llocs, potser més coneguts. Si a això hi afegim tres boniques esglésies romàniques del segle XI i un antic nucli ibèric a prop del castell de Savassona –un edifici documentat des del segle X, refet entre els segles XVII i XIX i on encara s'hi viu–, la visita és gairebé obligada.

Ruta a peu amb nens
Hem fet una ruta a peu amb nens, però la zona és molt interessant per fer-hi rutes amb bicicleta de muntanya. En cotxe ens acostem fins a la bonica bassa del Molinot, i pocs metres després trobem la font de la Soleia. Hi deixem el vehicle per començar la caminada cap al mas de l'Aguilar per una pista de ciment que ben aviat passa a ser de terra. La pujada és suau i curta, i com que estem trepitjant una zona calcària que havia estat sota el mar podem trobar-hi fòssils. De fet, en trobem: un cargol molt ben conservat de gairebé 3 cm. Sense adonar-nos-en, trobem l’encreuament del GR 2, i, poc després, la cinglera amb una vista espectacular sobre Vilanova de Sau, Sau, Collsacabra, cingles de Tavertet i el Far, Guilleries i Montseny. Les criatures han quedat bocabadades!

Els cingles de Vilanova de Sau
Els cingles de Vilanova de Sau cauen en forma de circ sobre el municipi homònim, des d'on també s'hi pot accedir. Ja a primera vista, destaquen les impressionants agulles del Castell Bernat i la Falconera, amb el color vermellós tan característic i que ens marca el sol continental sobre el qual es van anar dipositant els sediments, ja de colors més clars. Un cop recorreguts, potser encara ens quedaran forces per pujar un cim que és a tocar, el més elevat d'aquesta zona, els Munts, que ara ens tanca les vistes cap a l'oest.

Nosaltres, però, ja tornem cap al Molinot tot baixant pel frondós bosc i per l'espessa vegetació de ribera que envolta el torrent dels Munts. El motiu de fer una sortida una mica més curta és reservar-nos una hora per a la visita a l'interessant paratge de Savassona. Comencem pujant al turó de Sant Feliuet, on trobem l'ermita de Sant Feliu i les restes ibèriques, i baixem després cap a Sant Pere de Savassona per veure'n l'ermita i el castell que ja divisàvem dalt del turó.

La visita al petit poblet de Tavèrnoles posa el colofó a una jornada sorprenent i variada que ens ha deixat molt bon record!

L'entorn del castell de Savassona.

La sortida es pot allargar afegint trams de cinglera. És una zona molt atractiva per fer ruta amb bicicleta amb desnivells assequibles.

• Què fer a Osona

El Roquet. Hostal ideal per a famílies amb nens. Ben a prop de Tavèrnoles, amb piscina, lloguer de bicicletes, Internet, zona de jocs i amplis espais exteriors. Tenen piscina, que obre de 10 a 19 h del 24 de juny a l'11 de setembre. Mansó El Roquet, s/n 08519. Tavèrnoles (Vic - Barcelona) | Tel. 93 812 22 07 i 93 812 22 07 | info@elroquet.com. Preus (juliol 2014): 26 € la nit, dormir i esmorzar. Menors de 12 anys, 13 €, i menors de 4 anys, gratuït.