Manlleu, 48 hores a la riba del Ter

La ciutat osonenca viu de cara al riu. Abans donava feina, amb tot de fàbriques tèxtils; ara és un espai natural d’oci i lleure

Manlleu evoca records industrials. Certament, aquesta ciutat no va quedar exclosa del desplegament industrial tèxtil que el Ter va propiciar en el seu curs mitjà. Aquesta indústria ja no hi és, però Manlleu ha sabut reconvertir tots els seus ingredients i avui és una acollidora i senzilla ciutat que continua vivint al costat i de la mà del Ter. Un passeig i camí al llarg del riu permet gaudir de les seves aigües, entorn i bellesa. El canal, reaprofitat, complementa el passeig. Can Sanglas, Can Remisa i la colònia Rusiñol són exemples que ens mostren el llegat tèxtil amb tota la seva esplendor, i també els carrers de Baix i Dalt Vila, que encara respiren història. Us hi esperen bons àpats i un cap de setmana especial!

Divendres a la tarda
Deixem l’equipatge a la centenària fonda Can Xaran i ens arribem fins al capdavall del carrer per anar a trobar el canal del Ter i viatjar cap a mitjan segle XIX, quan les manufactures tèxtils i les seves colònies es van anar apoderant d’un bon tram del curs del Ter. Deixeu-vos anar, és com una postal de fàbriques antiga... El finestral de l’edifici blau ens deixa veure una turbina del passat i un cartell ens explica la seva proliferació i reaprofitament. Seguim el canal cap a l’esquerra i a la cantonada amb el carrer d’Enric Delaris trobem un gran edifici. És l’escola La Salle, impulsada el 1880 per millorar l’educació i contrarestar les penoses condicions laborals infantils. Continuem pel passeig del Ter, però ara per l’altre costat del canal, i així ens acostem al riu. El passeig del Ter, de més de 2 km de llarg, convida a passejar, a fer esport i al relaxament asseguts en algun banc a l’ombra dels seus majestuosos arbres. Passem sota el pont de Can Molas i seguim fins a trobar l’Oficina de Turisme, situada al Museu Industrial del Ter, per recollir informació i estudiar-la. Davant del Museu hi ha l’embarcador i un bar, escenari de concerts a la fresca i altres entreteniments. Paga la pena tornar pel mateix passeig perquè certament s’ho val i així podem aturar-nos a S’Olivera a sopar un arròs o una caldereta, especialitats del seu cuiner menorquí.

Dissabte al matí
És el moment d’endinsar-nos plenament en el llegat tèxtil amb la visita al Museu Industrial del Ter (MIT), a l’antiga fàbrica cotonera de Can Sanglas. El Museu ens mostra fil per randa la indústria tèxtil, com era i com funcionava, i també la seva relació amb el riu. El Museu no s’oblida, i de fet n’és un gran portaveu, de la riquesa natural del Ter, amb els seus ecosistemes i els espais fluvials, que s’estan recuperant. En sortir, podem apropar-nos a Can Cerilles a buscar una llonganissa, especialitat d’aquesta carnisseria que té molta fama, i anar al restaurant Torres Petit o la Fonda Torres, tota una institució manlleuenca, també centenària, on dinarem —en un o l’altre, segons el pressupost. Ens servirà la quarta generació de la nissaga familiar.

Dissabte a la tarda
Després de dinar retrocedim en el temps i viatgem als orígens de Manlleu. Pel mateix passeig de Sant Joan anem a trobar el carreró de la Gleva, que queda a mà esquerra i que ens puja a la plaça d’en Grau. Entrem al primer nucli de Manlleu, inicialment clos entre muralles, que va sorgir a redós de l’església de Santa Maria de Manlleu, consagrada en el segle X. Ens passegem pel carrer del Comte, la plaça de Quintana o l’antic Mercadal —havia acollit el mercat setmanal—, i la plaça de Dalt Vila, que és com s’anomena el nucli antic. Si ens acostem a la barana, tindrem als nostres peus una de les places porticades més grans de Catalunya, la plaça de Fra Bernadí, l’actual cor de Manlleu. I després ens arribem a l’església, amb façana d’estil barroc. Per les amples escalinates baixem a la plaça de Fra Bernadí. A mitja baixada, hi ha la font barroca de la Mare de Déu, símbol manlleuenc. Som a la zona de Baix Vila, expansió de la part de Dalt Vila a partir del segle XVII. Continuem la descoberta pel carrer d’Enric Delaris, que ens l’hem d’imaginar ple de vida amb tot de petites fàbriques de teixidors, tal com era en el segle XIX. Abans d’arribar a La Salle prenem el carrer de Sant Domènec, on, a la primeria del segle XX, importants industrials tèxtils s’hi van construir les seves residències, i pel carrer del Pont novament amunt tornem a la plaça a relaxar-nos i impregnar-nos de l’ambient des de la terrassa de qualsevol bar de la plaça porticada abans de sopar al Sambucus, un restaurant original en decoració i filosofia, de cuina de mercat i de proximitat.

Diumenge al matí
Seguint el camí vora el Ter, un formidable passeig al costat del riu, ens arribem a la colònia Rusiñol, a 2 km. És una antiga fàbrica amb colònia inclosa, dita Can Remisa, que seria regida posteriorment per la família Rusiñol. En el seu moment, Santiago Rusiñol, nét i un dels hereus del primer propietari, va cedir la seva part de gestió al seu germà per dedicar-se plenament a l’art. Cau Faluga es va construir com a residència dels Rusiñol, i també acolliria esdeveniments culturals. Des de fa un parell d’anys és un restaurant. Ens hi podem quedar a dinar o podem tornar al nucli de Manlleu i, a mig camí, aturar-nos a El Morter, força conegut a la comarca amb preus més populars i amb una carta molt extensa.

Hi ha moltes maneres de gaudir del Ter manlleuenc, patrimoni natural de la ciutat. Des del mateix Museu del Ter s’ofereixen visites guiades al riu tots els diumenges de l’any per 3,5 euros per persona. Amb la visita al canal industrial coneixereu com l’aigua va marcar la història de Manlleu, ja que el desenvolupament urbà i social de la ciutat van anar lligats a l’existència d’aquest canal. També es fan visites guiades a la colònia Rusiñol (5 euros), al nucli antic i a la colònia Borgonyà. El Museu del Ter obre de dimarts a divendres, de 10 a 13 h i de 16 a 19 h; els dissabtes, diumenges i festius, de 10 a 14 h.

On comprar:
Carnisseria Can Cerilles. Cavalleria, 17-19. Tel. 93 851 05 93

• Què fer a Osona

Per la línia ferroviària entre Barcelona i Puigcerdà hi circulen trens amb parada a l’estació de Manlleu (tel. 900 41 00 41 | www.gencat.cat/rodalies).

Des de Barcelona i des del nord, heu d’agafar la C-17 i prendre la sortida 69 (Manlleu). Des de Girona i Lleida, es pot agafar l’Eix Transversal. Manlleu també té sortida pròpia.

La companyia d'autobusos Sagalés uneix Barcelona amb Vic i Manlleu (tel. 902 13 00 14 | www.sagales.com)