Amb nens

Resseguint el litoral del Garraf, de Sitges a Vilanova

Entre Sitges i Vilanova i la Geltrú trobem un agradable caminet de ronda que ressegueix la costa. La ruta recorre un territori rocós amb vegetació mediterrània i un seguit de calestranquil·les. Els senyals que cal seguir corresponen al GR-92, que aquí pren el nom de ‘Ruta de les Cales’.

Durada: 1 h 45 min

La línia C2 de Rodalies de Catalunya té parada tant a Sitges com a Vilanova i la Geltrú. Les estacions són el punt de sortida i arribada de la ruta proposada (tel. 900 41 00 41).

Per l’autopista C-32 (túnels del Garraf), amb un dels peatges més cars de Catalunya, o bé per la C-31 (costes del Garraf), sense peatge, però amb moltíssims revolts. Cal agafar la sortida que mena a Sitges.

Es pot arribar a Sitges i a Vilanova amb l’empresa d’autobusos Monbus (tel. 93 893 75 11).

Per salvar els vuit quilòmetres que separen les localitats de Sitges i Vilanova i la Geltrú podem utilitzar diversos transports. Per anar ràpid utilitzarem el tren o el cotxe, però per gaudir del trajecte pas a pas, molt millor anar-hi a peu. Entre ambdues poblacions hi ha un caminet que permet fer una excursió no gaire llarga i molt agraïda a tocar del mar. Necessitem gairebé un parell d’hores per arribar de l’estació de Sitges a l’estació de Vilanova i la Geltrú. Ens cal portar bon calçat, protecció solar i aigua, sobretot en els mesos calorosos de l’estiu. Alguns trams del recorregut passen pel costat de la via del tren, però la resta valen molt la pena pel paisatge que presenten.

Podem arribar en tren a Sitges i dirigir-nos al passeig. En direcció sud anem deixant enrere les platges —de sorra fina i daurada— fins arribar al camp de golf, que cal rodejar per arribar fins a l’esplanada de la discoteca Atlàntida. També es pot baixar a la platja de còdols i creuar la riera directament estalviant-se la volta al camp de golf. Aquí seguim un caminet que puja per la roca i de seguida trobem indicacions (els senyals vermells i blancs del GR-92) que ens marquen la ruta. Si el temps hi acompanya, el banyador és un bon aliat, tot i que és una peça opcional, ja que diverses de les cales per les quals passem són nudistes.

La primera platja que trobem és la cala de l’Home Mort. És una cala idíl·lica, situada entre les puntes de la Desenrocada i la de les Coves, formant una badia molt oberta. La platja està dividida en dues (la cala de l’Home Mort i la platja de Roses) per un penya-segat vertical. Des del camí podem baixar-hi a través d’un pendent una mica pronunciat. Val la pena fer-hi una capbussada: l’aigua és molt neta, no és profunda i el seu fons està format per petites roques i sorra. Continuant pel camí arribem a la cala de la Desenrocada, limitada per la punta Desenrocada i la punta Grossa, en un indret on no hi ha cap construcció i on a l’estiu s’instal·la un quiosc de platja on poder prendre un refresc o un gelat.

Caminem durant mitja hora més al costat del mar per un corriol que a vegades s’estreny i passa per zones pedregoses, salvant també algun petit tram que transcorre a prop de la via del tren però que no és perillós, ja que està protegit. Finalment arribem a la platja de Sant Cristòfol, ja a Vilanova i la Geltrú, on destaca el far de Sant Cristòfol. Al recinte del far es pot visitar el Museu del Mar, amb una col·lecció d’objectes i fotografies relacionades amb l’univers pesquer de Vilanova. Creuant la riera arribem al passeig Marítim de Vilanova i, a través del carrer del Gas i el carrer de la Llibertat, podem anar a l’estació per tornar en tren a Sitges o al lloc d’on hem vingut.

Al costat de l’estació de Vilanova i la Geltrú es pot visitar el Museu del Ferrocarril de Catalunya. Situat en un antic dipòsit de locomotores de la darreria del segle XIX, s’hi poden veure —entre moltes altres màquines, vagons i peces reals de trens històrics— les dues locomotores més antigues de Catalunya o la reproducció del Tren del Centenari, el primer que va circular a la península Ibèrica i que anava de Barcelona a Mataró.

L’itinerari és només d’anada, però el fet d’enllaçar dues estacions permet fer la tornada en tren. No és apte per a cotxets. Està senyalitzat amb les marques blanques i vermelles del GR-92. A l’estiu, a la cala de la Desenrocada s’instal·la un quiosquet de platja on comprar aigua o un refresc. Convé protegir-se del sol i portar un calçat adequat.

Oficina Municipal de Turisme de Vilanova i la Geltrú. Parc de Ribes Roges. Pg. del Carme, s/n. Tel. 93 815 45 17.

• Què fer a Garraf

Hotel Ricard. Un petit hotel de 2 estrelles al passeig Marítim amb vista sobre el port de pescadors. Disposa d’habitacions àmplies, netes i amb totes les comoditats. Té cafeteria i menjador. Pg. Marítim, 88. Tel. 93 815 71 00.