Quatre rutes pel massís del Port

Us proposem itineraris per camins ramaders, senders de gran recorregut i corriols entre paratges espectaculars

Els Ports ofereixen una xarxa de camins i senders que s'endinsen en racons de gran bellesa. Un d’aquests és el GR 7, que recorre el massís de nord a sud. En fem un tram i us proposem tres rutes més entre boscos, basses i miradors que són un regal per als sentits.

Pel Montsagre, entre Horta i Paüls

Bassa del Coll Roig La bassa del Coll Roig
La muntanya del Montsagre és un dels punts més alts del nord del massís del Port i per això permet gaudir de vistes interiors de la serralada i de la vall de l’Ebre, però també d’Horta de Sant Joan i de la plana de la Terra Alta. Partim del coll de la Refoia i el recorregut transcorre sense gaires dificultats per crestes obertes, sobre valls salvatges i barrancs, i boscos de coníferes que voregen els mil metres.

La bassa del Coll Roig és un racó pintoresc, amb un estany d’aigües permanents a pocs metres del cim de la mola Grossa (1.044 m). Molt a prop, després de passar per un bosc de pins i alzines, s’arriba al Montsagre de Paüls, on hi ha una font que brolla al peu de la paret de pedra calcària, amb un abeurador per a bestiar i algunes cabanes de pedra seca, utilitzades temps enrere pels pastors.

Com arribar al punt de sortida de la ruta?
Arribem al coll de la Refoia per la C-12, en direcció a Paüls. Dos quilòmetres abans d’arribar al poble, prenem la pista de la Vall de Vinyes, que puja fins a la Refoia

FITXA TÈCNICA
Distància: 8 km | Durada: 4 h | Desnivell: 350 m | Dificultat: baixa.

Els Ports en estat pur

Refugi de la Font Ferrera El refugi de la Font Ferrera
Aquesta ruta travessa ambients tan diversos com densos boscos d’obaga, abruptes cingles, amplis paisatges i carenes en les quals podrem gaudir de la flora i fauna típica d’aquest massís. Des de l’any 2001 està declarat com a parc natural. Aquesta figura de protecció ens indica que els valors naturals i patrimonials que el conformen són dignes de preservar per avui i per a futures generacions.

La ruta no té pèrdua. Des de l’inici al refugi de la Font Ferrera fins a la urbanització del Mascar, a la base del mont Caro, cal seguir les marques blanques i vermelles típiques dels senders de gran recorregut (GR). Gairebé tot el recorregut és per un sender ben marcat, però també hi ha petits trams de pista forestal.

Com arribar al punt de sortida de la ruta?
Hi accedim per la Sénia, en direcció a la pobla de Benifassà per la CV-105. Als 12,5 km, a la cruïlla, anem a la dreta. Fem 11,7 km per la CV-106 i arribem al poble de Fredes. Un cop aquí hi ha dues opcions: 1) seguir el traçat del GR 7 durant 5 km fins al refugi de la Font Ferrera, o 2) aproximar-se amb vehicle per una pista forestal fins al paratge de Pinar Pla, on seguim el traçat del GR 7 durant 2 km fins al refugi. Si disposem de tot terreny, podrem accedir per aquesta pista forestal fins al pàrquing del refugi.

FITXA TÈCNICA
Distància: 18 km | Durada: 5 h | Desnivell: 500 m | Dificultat: moderada.

Entre el Boixar i Coratxà

El Boixar El nucli del Boixar
La senzillesa d’aquesta ruta que creua la serra de les Albardes, entre el Boixar i Coratxà, és proporcional a la riquesa aclaparadora d’una vegetació excelsa i a les singularitats paisatgístiques i patrimonials que anirem descobrint. Amb escassos 4 quilòmetres de longitud, gaudim de l’espectacularitat d’un entorn abrupte i la sensació d’haver-nos endinsat en una terra medieval intacta.

Entrem en aquest món privilegiat pel barranc de la Canal que baixa des del Boixar, i el resseguim en paral·lel. Només ens cal seguir la sendera fins a creuar la carretera CV-109 fins prop del pou de Colau. Continuem fins al pont de la Ballestera. Per arribar a Coratxà baixarem el barranc de l’Avellaner i pujarem la collada que ens du al poble.

Com arribar al punt de sortida de la ruta?
Accedim al poble del Boixar per la carretera CV-105, des de la Sénia. A la cruïlla amb la Pobla de Benifassà, continuem en direcció a Castell de Cabres per la CV-105 fins al Boixar.

FITXA TÈCNICA
Distància: 3,6 km | Durada: 1 h | Desnivell: 255 m | Dificultat: baixa.

De Fredes al paradís

Ruta pel portell de l'Infern Camins a les proximitats del portell de l’Infern
Aquest itinerari comença i acaba a Fredes, tot passant pel mas del Pixon, el portell de l’Infern, la cova de l’Aire, el barranc del Salt i el salt de Robert. Tot l’itinerari està prou ben senyalitzat. Des del portell de l’Infern fins a la cova de l’Aire la traça és molt clara, tot i que s’hi ha de fer alguna grimpada senzilla. Cal anar amb compte a l’ascensió a la cova, força enlairada (absteniu-vos-en els que patiu vertigen), perquè el terra, a trossos, és una mica insegur.

La ruta us ofereix dues opcions més, però més llargues. Des del punt en què marxeu cap a la cova, si tireu avall us topareu amb una cruïlla. Per l’esquerra, fareu cap al Pi Pastor, la casa de la Tenalla, el salt de Robert i Fredes. I l’altre sender us duria a l’embassament d’Ulldecona, la pista de la Fou, el salt de Robert i Fredes (uns 21 km).

Com arribar al punt de sortida de la ruta?
Arribem al nucli de Fredes per la CV-106, que surt de la CV-105, que uneix la Sénia amb la Pobla de Benifassà i el Boixar.

FITXA TÈCNICA
Distància: 11,8 km | Durada: 5 h | Desnivell: 600-700 m | Dificultat: baixa.