Camí de Bons Homes: de Gósol a Bagà

Segona etapa de l'itinerari que discorre entre el Santuari de Queralt i Bellver de la Cerdanya amb el catarisme, fenomen religiós del segle XII i XIII com a a element central.

El catarisme va ser un fenomen religiós i cultural que promovia el retorn al cristianisme primitiu. Es va estendre per Occitània durant els segles XII i XIII. La monarquia francesa va veure en l'anorreament de l'església càtara una excusa per a la seva expansió cap al sud. La derrota de Muret el 1213, on va morir Pere I de Catalunya i Aragó, va significar l'inici del declivi càtar. El Camí de Bons Homes és una ruta per fer a peu que discorre entre el Santuari de Queralt (Berguedà) i Bellver de la Cerdanya (Cerdanya) que recorre els principals espais del catarisme. A continuació descriurem la segona etapa que s'inicia a Gósol i finalitza a Bagà.

De Gósol al coll del Torn
El quilòmetre zero del recorregut és la vila de Gósol. Partim de la plaça Major pel carrer Picasso i, pel carrer Cerdanya, sortim de la població en direcció a Bagà. Continuem per una pista de terra i, de seguida, trenquem a la dreta per un sender que s'endinsa pel serrat de la Muga. Desemboquem a una pista, que prenem a la dreta fins a l'àrea de lleure de Font Terrers (km 1,68) on agafem un corriol cap a la dreta que passa pel costat d'una tanca, de la font i entra al bosc.

Quan portem tres quarts d'hora de recorregut, creuem el torrent de la Coma dels Caners i remuntem amb força cap al Collell per un frondós bosc de pi roig. Després del Cap de la Portella, continuem pel vessant septentrional de la Roca Roja amb bones vistes de la vall de Cerneres, amb el Cadinell en primer terme, la serra del Cadí, el Vulturó o puig de la Canal Baridana, el seu sostre, i el pic de la Costa Cabirolera. Passem vora la font de la Roca i seguim en direcció nord-est fins al Collell. Amb una hora i mitja de recorregut sobre les espatlles arribem al Coll del Collell. Seguim cap a l'esquerra per la pista, en suau baixada, vorejant els lloms meridionals del Cadí i passant, successivament, pel coll de les Bassotes i pel del Torn. Al migdia, es té una espectacular visió de la vertiginosa paret nord del Pedraforca i de la vall de Gresolet.

Del coll de Bauma a la baga de Murcarols
Som al quilòmetre 11,06. Portem gairebé tres hores de ruta. Som al coll de Bauma, on podem gaudir d'una magnífica vista cap a l'est sobre la vall de Bastareny. Deixem la pista de la dreta, que se'n va a Gresolet i a Saldes, i continuem baixant per la de l'esquerra girant de nou cap a llevant. Una mica més endavant, acabat el revolt, a mà esquerra hi ha una àrea d'esbarjo i la font de la Bauma. Continuem caminant pista avall.

Portem tres hores i mitja de recorregut (km 13,48). Ja som al Coll de la Bena, a una cruïlla de pistes. Hem de seguir la que se'n va a la dreta, està asfaltada i porta a Gisclareny i Bagà. Hem d'abandonar la pista que seguíem i baixar pronunciadament per un caminet de l'esquerra en direcció nord fins a la font de la Bena, des d'on tombem al nord-est entrant a la baga de Murcarols. Més endavant, travessem perpendicularment una pista. Als 15,98 km, sortim un altra vegada a la pista anterior, que ara se segueix cap a la dreta.

Últim tram fins a Bagà
Un cop al quilòmetre 17,98 agafem un revolt pronunciat a la dreta, deixem la pista i trenquem a l'esquerra per un camí que, en 200 metres, duu a la masia abandonada de Puig de Baga. Una mica més amunt, enlairada sobre un turó, hi ha l'ermita romànica de Sant Martí de Puig, que, si es té temps, val la pena visitar. Just a la banda esquerra de la pista, al costat del primer edifici, agafem un sender que davalla pel bosc en direcció nord fins a desembocar a la pista que discorre paral·lelament al riu Bastareny, que seguim a la dreta fins a Cal Cerdanyola. Abans de travessar el torrent del Forat, un camí de l'esquerra passa de l'Hostalet, remunta la vall per l'engorjat de Sant Jordi, amb l'itinerari de la tercera etapa de Camí de Bons Homes. Ara continuem, però recte, per la pista ampla passant pel costat de la font Nostra i seguim el curs del riu Bastareny.

Ja som al tram final d'aquesta segona etapa. Al quilòmetre 21,46 prenem a l'esquerra la carretera de Bagà a Gisclareny. Passem pel costat del càmping Vastareny i entrem a Bagà en direcció est pels carrers de Pere Tomic i d'en Calic. Davant de l'església de Sant Esteve, girem a l'esquerra i sortim a la plaça de Catalunya. Fi de la segona etapa.

Travsesa lineal que discorre per corriols, camins i pistes i carreteres en bon estat.
Es recomana dur cartografia de l'entorn. És necessari proveir-se de roba i calçat adequats, aigua i menjar suficients.
Aquesta segona etapa, que acumula 1.100 m de baixada, es pot escurçar amb el suport d'un vehicle al coll de la Bena, on arriba una pista asfaltada des de Gisclareny i Bagà, o bé més avall, en el punt de confluència de l'itinerari amb la mateixa carretera (km 21,46), ja que, des d'aquest punt fins al final, es discorre per terreny asfaltat.

Relleu

Dificultat Dificultat Alta

Desnivell: +610 / -1110

Durada: 6 h

Cal sortir de Berga per la C-16 (Eix de Llobregat) en direcció nord cap al túnel del Cadí i, just després del túnel del Castell de Guardiola, trencar a l'esquerra per la carretera B-400 fins al poble.

Gósol disposa d'una línia d'autobús que la comunica amb Berga i amb poblacions properes.