De l’Alzina al cap de la Roca de la Pena

L’excursió que us suggerim descobreix les atractives altures prepirinenques de les valls d’Alinyà, a l’Alt Urgell, i els tradicionals horitzons de treball dels seus habitants: l’agrícola, el pastoral i el del bosc. Des del cap de la Roca de la Pena tindrem l’esplèndida panoràmica d’un alt Pirineu que de Cerdanya se’n va ponent enllà.

Dificultat Dificultat Mitjana

Distància: 6 km

Durada: 1 h i 21 min (anada)

De la carretera de Ponts a Andorra (C-14), en surt una (L-401) que porta a Alinyà, Llobera i l’Alzina.

Alsina Graells (ALSA) uneix Andorra, la Seu d’Urgell, Puigcerdà, Lleida i Barcelona (902 422 242/973 350 020). Lluís Betriu, de Cal Graell, fa el servei de taxi (973 370 153).

De l’església parroquial de Sant Bernabé de l’Alzina d’Alinyà (0.00) anem a trobar la Carrera, un vialet aperduat que ens puja a la Raval. A la part alta agafem el marcat camí del Solà de Varcos. Pel flanc creuem l’esllavissada rasa Mala. A l’altre costat de la vall i a la dreta s’aixeca l’altiva paret que acaba al cap de la Roca de la Pena.

A la bifurcació (0.19), poc precisa si bé és fitada pels rocs de les saleres del serrat de l’Óssa, baixem a la dreta, veient la casa de la Censada al damunt. Creuem la rasa de la Censada (0.21), tornem a pujar i passem la rasa de Jordonera. Trobem la font dels Ascens (0.34), amb sis cóms de fusta, i el corral dels Ascens (0.36), que cavalca un llomet. Prosseguim la pujada, ara per bancals ermats, fins al corral del Ros dels Ascens (0.42), ruïnós i amagat. La part superior i més aviat llevantina de l’espai agrícola que hem seguit (0.47) està avui transformada en prats de pastura. Des d’aquest indret entrem dins de pinedes, tot agafant un viaró que s’enfila tenint un minúscul barranquet a la dreta.

Arribem al torrent de la Fontfreda (0.52), habitualment eixut i situat en una clarianeta que s’intueix a l’esquerra del camí. En quatre gambades més el viaró ens porta a travessar el barranquet que hem seguit i a tramuntar una esqueneta. Des d’aquesta i a l’altra banda d’una fondalada ja veiem el planell d’Urdiet, un dels nostres objectius. Malgrat que la senda s’esborri notablement, arribar-hi és joc de poques taules. Aviat trobem l’abundosa font d’Urdiet (1.01) i el bellíssim planell del mateix nom, freqüentat pels isards. El travessem en direcció oest, deixant la barraca i les saleres d’Urdiet a la part superior. Prosseguim de pla fins al coll de Sobre-roca i ruïnes de la barraca del coll de Sobre-roca i d’un forat de trumfos (1.16). Entrem en una boixeda bonica, aromàtica i de mates baixes.

Finalment, arribem al nostre objectiu, el cap de la roca de la Pena (1.21). A vol d’ocell governem les valls d’Alinyà i els seus poblets; el Montsec es retalla de migjorn a sol ponent.

Caminada fàcil si es tenen coneixements excursionistes. Es passen bacs nevosos i freds. Si tenim bona cama i sentit de l’orientació, podem tornar per Cal Galtanegra, una masia gran situada al peu de l’Alzina.