Amb nens

De Viliella al Molí del Salt

Viliella, a 1.560 metres d’altura, és un dels pobles més alts de la Cerdanya. Per la seva situació, al mig de la vall de la Llosa, fa de mirador esplèndid a la serra de Cadí. També és punt de sortida de nombroses excursions, com la que ens porta al Molí del Salt

Distància: 3 km (anada i tornada)

Durada: Entre 1 h i 1 h 30 min

L’estació de Renfe més propera és Puigcerdà ( 902 24 02 02. www.renfe.es). Des d’allà es pot agafar l’autocar de l’Alsina Graells fins a Martinet

Des de Barcelona, podem agafar la C-17 i N-152 fins a Puigcerdà i, des d’allà, l’N-260 ens durà a Martinet. De Barcelona a Puigcerdà també hi podem anar per la C-16 i l’E-9, pel túnel del Cadí.

• Altres transports

Els autocars de la companyia Alsina Graells arriben des de Barcelona, Puigcerdà i la Seu d’Urgell fins a Martinet ( 902 42 22 42.www.alsa.es)

Des del poble de Viliella, situat a 4 km de Lles de Cerdanya, s’inicia un itinerari molt adequat per fer amb nens, ja que recorre, a través d’un camí planer i força ample, una part de la vall de la Llosa, que pren el seu nom del riu que la travessa de dalt a baix. L’excursió arriba al Molí del Salt, on hi ha una cascada i un antic molí del segle XVIII, on abans es molien cereals aprofi tant la força del cabal del riu.

La ruta travessa paratges d’alta muntanya i permet als més petits contemplar des de la distància serres i pics com el Cadí, la Muga, la Carabassa o la Tossa Plana de Lles. De més a prop es veuen camps de pastura de vaques i cavalls o fl ora típica de la zona, com l’avellaner, el roure martinenc, el boix o el pi negre. Si hi ha sort, fins i tot es poden descobrir alguns animals -a banda de vaques i cavalls- que viuen a la vall, que és reserva natural, com ara el senglar, la guineu, el trencalòs, la perdiu blanca, el gall fer i l’isard o el cérvol, a les parts més altes.Iniciem la marxa a Viliella, un petit nucli format per una vintena de cases, presidides per l’església de Sant Sebastià. Just al costat de l’església, prenem el GR 110 seguint les indicacions cap al Salt del Molí (o el Molí del Salt). Seguim el camí, que fa baixada, fi ns arribar a prop del riu.

Ens deixem guiar pel so de l’aigua del salt. És senyal inequívoc que som a prop de la cascada. Aviat trobem un camí que fa baixada, a mà dreta. És el primer trencall des del punt de sortida, així que no té pèrdua, tan sols cal seguir el seu traçat fins al riu. Aquest sender és l’únic tram del recorregut amb pedres i sots. Si es va ben calçat no hi ha problema de passar-hi. L’objectiu de l’excursió és el Molí del Salt, on l’aigua del riu de la Llosa salva un desnivell d’uns 15 m d’altura i que en caure forma un gorg d’aigües fosques i profundes. L’indret, rodejat de prats, és ideal per convertirse en camp de jocs improvisat o en una zona de pícnic.

Oficina de Turisme de la Cerdanya. Cruïlla N-152/N-260. Puigcerdà. 972 14 06 65.