El Matagalls, el tercer cim en discòrdia

El Matagalls és el tercer punt més alt del Montseny. Només el superen -per pocs metres- el turó de l’Home i les Agudes. Però les vistes que s’abracen des del cim no desmereixen aquest mirador de bona part de la Catalunya Central

Sortim del coll del Bordoriol, per una pista senyalitzada que neix a peu de carretera. Passada la font dels Pastors, deixem a la dreta una pista i arribem al coll de Sant Joan. Voregem un oratori de pedra i travessem una clariana herbada. Passat el coll, deixem a la dreta el camí de la font dels Llops i continuem per l’esquerra, per un sender que s’enfila suaument i fa dos revolts pronunciats. En arribar al segon revolt deixem a la dreta el sender que porta a la font dels Mosquits i prenem el camí que s’esmuny per l’obaga del coll Pregon. Cap a ponent, ja s’albira la creu que corona el Matagalls. Aviat, el recorregut s’endinsa per una fageda espessa. Arribem a un encreuament i, a la dreta, deixem un camí que mena a la font dels Mosquits. Agafem el corriol que s’enfila fins al coll Pregon, on s’obre un prat. Voregem un monòlit dedicat a Pau Casals i ens enfilem de nou per la fageda, fins al collet de l’Home Mort. Sortim de la boscúria i gaudim de les vistes sobre l’altiplà de la Calma.

Per les carenes més altes

Des de davant nostre surt el darrer tram del sender que porta al Matagalls (1.696 m), el tercer punt més alt del massís. El camí puja entre arbustos que s’aferren a la base rocosa de la muntanya. Un cop al cim, és moment d’assaborir les vistes mentre prenem una bona glopada d’aire fresc: al nord s’albira Viladrau i al fons, el Pirineu oriental, des del Puigmal fins al Canigó; a l’est sobresurt la silueta de les Agudes (1.703 m) i el cim del turó de l’Home (1.706 m), a l’oest s’obre la plana de Vic amb el Pedraforca al fons.
De tornada, just passat el coll Pregon, prenem el sender que porta a la font dels Mosquits. Deu minuts després desemboquem a un camí més ample, a prop de la font, que queda just a l’esquerra. Seguim a la dreta i baixem per un corriol fins a una altra pista. Seguim de nou per la dreta fins a trobar la font dels Llops. Des d’aquí, planejant, arribem al coll de Sant Joan i del Bordoriol.

ADEMC, SCP Empresa de guies. Itineraris pel Montseny. Els diumenges organitza rutes guiades. C/de la Font del Gatell, 4. Montseny. 93 847 31 36