Amb bici

Els boscos de Sant Joan de l’Erm

Pedalem per l’Alt Urgell entre boscos majestuosos i anem descobrint bonics paratges del Parc Natural de l’Alt Pirineu, el més extens del Principat, amb espècies d’animals protegides, com l’ós bru, el gall fer o la sargantana pallaresa

Dificultat Dificultat Mitjana

Durada: 1 h i 40 min

L’estació de Renfe més propera la trobem a Puigcerdà ( 902 24 02 02 | www.renfe.es

Des de Puigcerdà, cal agafar l’N-260 fins a Montferrer i després la carretera local que puja fins a Sant Joan de l’Erm. Per la C-14 fins a Adrall, continueu per l’N-260 a Montferrer i agafeu la carretera local que puja fins a Sant Joan de l’Erm

Hi ha un servei regular d’autobús amb l’empresa Alsa ( 902 42 22 42 | www.alsa. es) des de Barcelona i des de Lleida

Després d’haver recorregut un espectacular tram de carretera de 30 km entre Montferrer i el refugi de la Basseta, a Sant Joan de l’Erm és hora de treure les bicicletes del cotxe i posar-se a pedalar. Sortim de l’àrea de lleure situada al costat del refugi, per la pista que va per l’esquerra. Tot seguit ens submergim en un univers natural de primera, boscos de pi negre i pi roig molt trepitjats a la tardor a la recerca de bolets. Seguim sempre la pista principal parant bé l’orella per si escoltem algun animaló. Som a l’Alt Urgell, a l’extrem sud-est del Parc Natural de l’Alt Pirineu, el més gran del Principat. Els valors naturals d’aquest parc són rics i variats. Hi ha algunes de les muntanyes més altes dels Pirineus, com la pica d’Estats, i un gran nombre d’estanys d’origen glacial i d’espècies de flora, moltes protegides. I no ens oblidem dels animalons: hi ha moltes espècies faunístiques entre les quals destaquen l’ós bru, el gall fer i la sargantana pallaresa. Sortint del bosc ens trobem amb uns edificis enrunats al mig del camí, som a Sant Joan de l’Erm Vell. Aquestes parets malmeses pels anys formen part d’un antic santuari i hostatgeria al peu del camí ral que unia l’Alt Urgell amb el Pallars Sobirà. Aquestes pedres són testimoni d’un passat ple de llegendes, com aquella que explica que el 1208 el bescomte Arnau de Castellbò hi va portar el Sant Greal, que abans es guardava a Besiers. L’església es va reedificar en el segle XVII i tenia una casa gran i hostals a l’entorn. El 20 de desembre del 1936, un incendi provocat convertí aquest llegat històric en runa. El 1959 es va inaugurar un nou santuari, al vessant que mira a Castellbò, molt a prop del refugi de la Basseta. Seguim per la pista principal i hi trobem més clarianes i prats de pastura, cosa que ens permet gaudir de les muntanyes de l’entorn. Aviat arribem al coll de Sant Joan, on iniciem un divertit descens que ens porta al barranc de la Pega, un indret amb una exuberant vegetació de ribera. A pocs metres, trobem un desviament a l’esquerra que cal prendre; uns metres de forta pujada i ja hem arribat al refugi forestal del Prat Gran. Després de reposar una estona, iniciem l’itinerari de tornada al coll de la Basseta pel mateix camí per on hem vingut.

Antiga Farinera de Montferrer Montferrer - S’hi fan visites dissabtes, diumenges i festius; cal concertar-les prèviament a l’Ajuntament ( 973 35 13 43)

Més informació Oficina de Turisme de Montferrer Ctra. N-260, polígon industrial. Montferrer. 973 29 81 35.