Amb nens

Els camins feréstecs de l’alta Garrotxa

Oix, al límit de la Garrotxa amb el Ripollès, és el punt de partida d’una excursió fins a l’ermita de la Mare de Déu d’Escales, a través de petits corriols que travessen valls i serres plenes de vegetació. L’escenari ideal per viure una petita aventura en plena natura

Distància: 11 km (anada i tornada)

Durada: 3 h i 15 min

La parada de Renfe més propera és Girona ( 902 24 02 02 www.renfe.es). Des de Girona, es pot arribar a Oix amb els autobusos de Teisa ( 972 20 02 75 www.teisa-bus.com)

Cal agafar l’AP-7 i desviar-se per la sortida de Girona nord, direcció Banyoles, Besalú, Argelaguer i Castellfollit de la Roca. Un cop a Castellfollit, cal desviar-se per una carretera local de 9 km que arriba a Oix

De la companyia Teisa hi arriben autobusos des de Barcelona, Girona, Olot o Besalú.

La definició de garrotxa (‘terra aspra, trencada, de mala petja’) s’adequa perfectament a allò que un es pot trobar a la part nord de la comarca. Precisament, un territori rocallós, ple de petites valls gairebé impenetrables, espadats, rieres, baumes i corriols. Oix, un poble edificat en una vall encerclada per algunes de les muntanyes més representatives de l’alta Garrotxa, com la serra del Bestracà, el Montmajor, el Montpetit o la serra del Ferran, és el millor punt d’accés per conèixer un dels territoris més verges del país, on els més petits poden descobrir racons feréstecs.

A més, Oix és una bonica vila de muntanya amb un castell conegut per la llegenda del comte Masoliver, que tenia onze filles i cap fill. Explica la rondalla que hi va haver una guerra i que la fi lla petita del comte, que era molt valenta, es va disfressar d’home per fer-se passar per fill del comte i va lluitar a la guerra. Quan va acabar, tothom va felicitar-la sense saber que en realitat era una noia i va acabar heretant el castell.

La palanca d’Agafa l’Ase
La ruta comença al mateix poble d’Oix, passant primer per l’església, seguint pel carrer principal fins que esdevé pista forestal. Evitem el desviament que va a Beget i seguim endavant fins al riu que forma la riera d’Oix, que cal seguir durant una estona. Els mesos de calor podem aprofitar per banyar-nos en algun dels gorgs que forma l’aigua. Després de passar un pont pel riu, hi ha el primer senyal que indica la direcció que cal prendre per arribar a l’ermita. Hem d’agafar la drecera que va pel marge esquerre del riu, passant per la palanca d’Agafa l’Ase, suspesa sobre unes roques.

En acabat, cal anar per un caminet que després puja per un corriol. Entre la frondosa vegetació apareix l’ermita de la Mare de Déu d’Escales, una petita església romànica (segles X-XIII) envoltada d’un paisatge impressionant. Els més aventurers poden quedar-se a dormir al petit refugi que s’ha condicionat al que fou l’antiga rectoria de l’ermita. La tornada la farem pel mateix camí.

Consorci de l’Alta Garrotxa. Rectoria de Sadernes. Sadernes. 972 28 78 82 / 972 19 55 61.

Ajuntament de Montagut i Oix. Era de Sant Sebastià, 1. Montagut. 972 28 78 04.