Amb nens

L'ermita de Sentfores i l'engorjat de la Fou

A la comarca de l’Anoia s’amaguen grans sorpreses per a petits exploradors. Des del poble de Sant Martí de Tous, una ruta s’enfila fins a l’ermita de Sentfores per baixar després a l’engorjat de la Fou, un racó humit i ombrívol enmig del bosc.

Durada: 2 h i 40 min

Es pot arribar amb els Ferrocarrils de la Generalitat fins a Igualada. Hi ha autobusos fins a Sant Martí de Tous des d’Igualada i altres poblacions de la comarca de l’Anoia; també alguns des de Barcelona o Vilafranca del Penedès (Hispano Igualadina | 902 29 29 00).

Per l’AP-2 (Barcelona - Lleida) cal agafar la sortida 550 (Jorba - Sant Genís). Després cal seguir en direcció a Sant Martí de Tous per la C-241.

Per camins i pistes poc transitades, aquest recorregut ens descobreix la cara més amagada de la comarca de l’Anoia. Som a Sant Martí de Tous, un poble situat a deu minuts d’Igualada, poc conegut però amb força coses per visitar, com el castell o el carrer de les Voltes.

La ruta a l’engorjat de la Fou té el seu punt de partida al centre mateix del poble. Des de la carretera principal, agafarem el carrer del Bisbe Morgades a mà esquerra tot seguint els cartells que indiquen la direcció cap a l’ermita de la Mare de Déu de Sentfores. Per arribar-hi, haurem de pujar un petit turó. L’ermita és del segle xiv i val la pena entrar-hi per veure l’altar, la cúpula i la imatge de la Mare de Déu. Per fer-ho, cal demanar la clau a la caseta que es troba al costat del temple. Gairebé sempre hi trobem algú que ens l’obri per poder donar-hi un cop d’ull. Els voltants de l’edifici són un bon indret per esmorzar o berenar, aprofitant les taules situades sota l’ombra dels arbres.

Abans d’arribar a l’engorjat de la Fou, passarem pel punt més enlairat de l’excursió, des d’on es veu molt bé el poble de Sant Martí de Tous, i ens endinsarem per boscos —no farem cas dels corriols i seguirem pel camí principal— fins a arribar a les gorges on es troba la font de Tous. Des d’aquí el camí ja no té pèrdua i ens porta directament a la cascada de la riera de Tous i als tolls i els gorgs que l’acompanyen. Després de quedar bocabadats amb la troballa i potser imaginar-nos la visita d’un follet o una fada d’aigua, tornem de nou al camí per on hem vingut i seguim fins a Sant Martí de Tous. En uns quaranta minuts arribem de nou al poble.

El recorregut està senyalitzat en alguns trams però té risc de pèrdua, sobretot en el moment de trobar el camí que s’endinsa dins del bosc per localitzar l’engorjat i la Fou. No és apte per fer amb cotxet, ja que hi ha alguns trams del camí força pedregosos i el sender es torna estret quan arriba a la riera.

• Què fer a Anoia

Cal Maginet. Hi fan carns a la brasa, calçotades quan n'és l'època, graellades de peixos, rovellons, verdures a la brasa, patates al caliu i altres plats tradicionals. Hi ha jardí on els nens poden jugar i espais de joc també a l'interior. Carretera de Bellprat a Sant Martí de Tous | 977 88 00 17.