Amb nens

La petjada dels ibers i els romans al parc d’Olèrdola

A tocar de Vilafranca del Penedès hi ha un indret molt especial on es pot passejar entre valuoses restes de civilitzacions passades sense haver de tancar-se entre les parets d’un museu. Des del poble de Sant Miquel d’Olèrdola, una ruta de menys d’una hora arriba al conjunt monumental.

Durada: 55 m

La parada de tren més propera és Vilafranca del Penedès (Rodalies de Catalunya: 902 41 00 41 | www.gencat.cat/rodalies). Des de Vilafranca es pot agafar un autobús de l’empresa Plana (977 35 44 45 | www.autocarsplana.com) fins a Olèrdola.

Al conjunt monumental d’Olèrdola, s’hi arriba per les autopistes AP-7 (sortida a l’altura de Vilafranca del Penedès en direcció a Vilanova i la Geltrú) o C-32 (sortida a l’altura de Vilanova i la Geltrú en direcció a Vilafranca del Penedès), agafant la carretera C-15 entre Vilanova i Vilafranca. El desviament cap al conjunt monumental (o castell d’Olèrdola) es troba entre ambdues localitats, a prop de la població de Canyelles.

Hi ha diverses maneres de conèixer el conjunt monumental d’Olèrdola, al Penedès. Una, la més fàcil, és accedir amb cotxe fins a la porta del recinte i visitar-lo. L’altra, que requereix més temps i una mica més d’esforç físic, és arribar-hi a peu des del poble de Sant Miquel d’Olèrdola. Aquesta segona opció és la millor per descobrir el paisatge típicament mediterrani del parc d’Olèrdola.

Al poble de Sant Miquel d’Olèrdola es pot visitar l’església del mateix nom, construïda en el segle XIX en substitució de la del castell d’Olèrdola. El camí s’agafa des de la riera. Només cal seguir els senyals per anar en direcció al fondo de la Seguera i al torrent de Fontanilles, tot travessant una zona de bosc de ribera i, després, un seguit de camps de vinya. Cal continuar fins a la font de Fontanilles a través d’un paisatge ara més obert, sense gaire vegetació, tot i que de tant en tant hi apareix un margalló, cards o algun roure. Arribem a la font de l’Alba, una de les més populars del parc i situada a la vora d’un gran plataner. Des de la font, un camí estret s’enfila per la muntanya. És un corriol ombrívol, on abunden les alzines, els pins, els llentiscles, les figueres i els galzerans.

El sender va pujant fins arribar a la carretera, que cal creuar per seguir amunt fins arribar a l’entrada del conjunt monumental d’Olèrdola. Abans d’entrar-hi val la pena arribar-se al pla dels Albats (a 5 minuts a peu), on hi ha una interessant necròpolis medieval amb tombes excavades a la roca. Ja a dins del recinte monumental cal arribar a peu fins a l’església de Sant Miquel d’Olèrdola. És una església romànica, d’una sola nau amb planta quadrangular i volta de canó. A banda de l’edifici de pedra, de grans dimensions, amb un gran campanar d’espadanya, hi destaquen les tombes antropomorfes que hi ha al voltant del temple o la porta d’entrada, amb interessants detalls de ferro forjat. Dins el conjunt monumental es pot veure també la cisterna romana, el poblat ibèric, les restes de muralla romana o l’exposició permanent del Centre d’Interpretació.

La ciutat d’Olèrdola, antiga capital del Penedès, és l’espai natural amb més valor arqueològic de la comarca. La ciutat havia estat habitada pels ibers i va ser emmurallada durant la conquesta romana entre els segles II i I aC. El Centre d’Interpretació, situat a l’entrada del recinte, és el lloc ideal des d’on iniciar la visita. Aquí podem passejar-nos per una interessant mostra divulgativa sobre el jaciment i veure exposades algunes peces que es van trobar a les restes amb materials prehistòrics, ibers, romans i medievals. El centre forma part del Museu d’Arqueologia de Catalunya.

L’itinerari està senyalitzat. Val la pena assegurar-se que el recinte monumental és obert en acabar l’excursió. Si es disposa de dos vehicles, és una bona pensada deixar-ne un al punt d’inici de la ruta i un altre a l’entrada del recinte monumental d’Olèrdola. Si no, haurem de fer la mateixa ruta de tornada al punt d’inici.

Punt d’Informació del Museu d’Història de Catalunya. Castell d’Olèrdola. Tel. 93 890 14 20

Relleu
  • Què fer a Alt Penedès

Masia Segarrulls. Molt a prop del recinte monumental d’Olèrdola, aquest restaurant s’ubica en una gran masia de pedra del segle XVI. Ofereix cuina casolana, carns a la brasa, xató, calçots, cargols a la llauna, civet de senglar o altres plats tradicionals catalans. Disposa de diversos salons amb diferents ambients, i també de terrassa i jardí, on hi ha un gran parc infantil. Pujada a Sant Miquel d’Olèrdola. Ctra. C-15, km 10,2. Sant Miquel d’Olèrdola. Tel. 93 890 37 99.