Els racons de Guimerà i els seus voltants

Descobrim tot passejant extraordinàries restes d'arquitectura medieval a dins i a fora del municipi que també es coneix com 'El nou de Copes'.

Desnivell: 200 metres de desnivell acumulat

Durada: 3 h i 15 min sense parades

Hi arribem per la C-14 de Montblanc a Tàrrega i la L-241. Amb aquestes dues vies hi podem connectar des d'altres eixos principals: l'A-2 des de Barcelona o Lleida, o la C-25 des de Girona.

Disposem de servei regular de la Hispano Igualadina des de Barcelona i d’Autocars Agramunt des de Tàrrega.

Guimerà es conegut també com 'El nou de Copes', per l’amuntegament de cases, una extraordinària demostració d’urbanisme i arquitectura medieval per descobrir. Es tracta d'una vila plena d'arcades, carrers porxats, porxos, portalades o cantonades inversemblants i escales que donen lloc a una inacabable mostra de racons i raconets variadíssims.

Abans d’arribar al poble, arran de la carretera L-241, ens trobem el monestir de Vallsanta, del segle XII, aixecat sota la influència del monestir de Vallbona de les Monges, i continuador del convent de les monges cistercenques de la Bovera. Al segle XV va entrar en decadència, fins arribar a l’actual estat d'abandonament.

Un laberint de carrers i carrerons
Ja dins del nucli urbà ens trobem un laberint de carrers i carrerons, d’escales i rampes, pujades i baixades, que ens porten d'un lloc a l'altre en ziga-zaga. Fem un recorregut de baix a dalt començant pel carrer del Riu i pujant pel pas i pel carrer de la Capella, on trobem la capella de Sant Esteve i, al seu costat, l’Antic Hospital. Seguim cap a la plaça Major, on cerquem a terra el forat del pou de gel i visitem el Museu de Guimerà, 'La Cort del Batlle'. Seguidament, entrem en el llarg tram porxat format pels carrers Major, Goleta i Maimó, que desemboca en el carrer de la Cendra. Arribats en aquest punt, pugem a la dreta fins arribar a les escales que ens porten a la confluència dels carrers Mossèn Camí i Pere Vila. Un esforç més i arribem al carrer Nord i, des d'aquest, a la plaça de l'Església per escales.

Restes medievals fora del nucli urbà
Santa Maria de Guimerà és una església d'estil gòtic de creu llatina del segle XIV. Hi destaquen la rèplica del Retaule de Guimerà i el retaule modernista del deixeble de Gaudí Josep Maria Jujol. Tot travessant la muralla pugem al castell, del segle XI, força malmès en la primera guerra Carlina i antigament convertit en palau residencial. La torre de guaita n'és l'element més característic. Ben comunicat amb altres torres de la zona, com la de Ciutadilla, salvaguardava tota la vall. Hi donem la volta sencera per contemplar la muralla.

Tot sortint del recinte del castell pels carrers Montseré i Estudi, ens dirigim cap al santuari de Santa Maria de la Bovera, del segle XII, un monestir cistercenc femení. És un santuari molt estimat a la zona i ens permet gaudir d'una bona panoràmica de la vall del Corb, del Pirineu i de l’agricultura de les terres de secà.

Des de la Bovera baixem cap al riu per dirigir-nos al gran castell de Ciutadilla, a sobre mateix de la petita vila, i, un cop visitat, tornem al punt de partida resseguint el GR-3 pel marge sud del riu Corb.