Mas de Cavaller, una illa rural assetjada

La vinya va ser el conreu dominant del territori del Tarragonès pel qual caminem. Actualment, el protagonisme el tenen els erms, les indústries i els avellaners. Enmig d'aquesta ruralia que decandeix, admirarem la manera de fer de pagesos que encara treballen el camp.

Distància: 2,6 km (anada)

Desnivell: Inapreciable

Durada: 31 min.

Tarragona, Reus i Valls tenen estació de Renfe (902 32 03 20). Des de les tres localitats es pot agafar un bus d'Autocars Plana.

Al Morell hi porten carreteres procedents de Reus (TP-7225), Valls (T-722) i Tarragona (T-721), entre d'altres.

Autocars Plana uneix Reus, Valls i Tarragona amb el Morell (977 35 44 45 / 977 21 44 75).

Aquesta ruta acaba a les envistes del Mas de Cavaller. Si els propietaris hi són, podrem seguir un caminal que avança recte i deixa al peu de dos plàtans que emmarquen l'entrada a la casa. Tenen tanta envergadura que formen part dels arbres protegits per la Generalitat i se’ls dóna nom propi: plataners del Mas de Cavaller. Dos arbres alts, de soca gruixuda i arrels poderoses que mandregen per la superfície abans d’enfondir-se a l’argila.

Aquets plàtans del Mas de Cavaller ombregen una bassa curulla d’aigua bombada d’un pou que és un paradís per a qualsevol pagès. Tanmateix, un paradís molt enganyós. Durant centúries el Mas de Cavaller ha centrat una hisenda important. El pare del propietari actual la compra quan la refineria de petroli es queda les seves terres. Però Josep Anguera, que aquest era el nom del pare, és un home tossut que vol continuar vivint del camp. Això sí, d’un camp que es regui. Ell hi entén, amb deus d’aigua: és saurí. Vol vellaners que no depenguin de la ventura del cel. El pou sempre ha donat. Però la terra ha seguit anant de mal borràs.

En aquests moments Cavaller és una ombra, un miratge. una illa assetjada per tots costats. Per arribar fins aquí proposem una ruta que troba el seu inici al Morell, un municipi al bell mig de triangle definit per les tres ciutats més importants del Camp de Tarragona (Tarragona-Reus-Valls). En concret, ens hem de situar a la rotonda on fan cap el carrer de de Cèsar Martinell, l'avinguda dels Països Catalans i el camí Vell de Reus. Precisament és aquest darrer vial, actualment convertit convertit en pista, el que hem d'agafar. A partir d'aquest punt, transitarem sempre per terrenys agrícoles mitjanament ombrats.

No portem encara ni deu minuts de marxa quan, un cop deixem un camí a l'esquerra, passem a tocar els ufanosos avellaners de la Mossa (km 0,7). 400 metres més enllà creuem el torrent de Mas Blanc acompanyat de canyars.

La ruta ens porta ara per un olivar jove i un ermassot que hem de travessar. Fet això, enllacem amb un camí rectilini que seguim a la dreta (km 1,6). Als 25 minuts de caminada deixem a la dreta un tram de camí antic poc transitat. Molt a prop podrem contemplar un floc de pins bords (blancs) i pins de pinyers. Arribats a aquest punt (km 2,4), veiem perfectament com el Mas de Cavaller governa aquest territori. Una minut més i ja hem arribat.

Seguirem el camí Vell de Reus, actualment convertit en pista.

Ajuntament del Morell. Pl. de l'Era del Castell, 5 | 977 84 06 17.

• Què fer a Tarragonès

Hotel Morell. Hotel situat al centre del Morell i amb un ambient familiar i tranquil. Té una terrassa on es pot menjar. Av. Tarragona, 23. El Morell | 977 84 05 99. Tanca els diumenges.