Amb nens

Lliçó de geologia a les gorgues volcàniques de Canet d’Adri

Balmes, petites cascades i gorgs profunds formen aquest original paratge de la comarca del Gironès. Un recorregut de set quilòmetres ens permet endinsar-nos-hi i descobrir un racó que perfectament podria ser l’escenari d’una pel·lícula de fades i éssers fantàstics.

Distància: 7 km

Desnivell: 162 metres

Durada: 2 h

La parada de tren més propera és Girona, a 15 km de Girona. www.renfe.com

Des de Girona, cal agafar la carretera GI-531 de Girona a les Planes. S’ha d’agafar el desviament a Canet d’Adri per la GIV-5313, que mor al nucli de Canet.

La població més propera amb parada de bus és Porqueres, al nord de Canet d’Adri. S’hi pot arribar des de Girona. Teisa. Tel. 972 20 48 68. www.teisa-bus.com

Als peus: un bon calçat per caminar per corriols de muntanya. A la motxilla: menjar i aigua. Al cap: una ment oberta i una bona dosi d’imaginació. Ho tenim tot per gaudir d’una excursió per les gorgues de Canet d’Adri. Som al Gironès, en un petit poble al costat del qual s’amaga un lloc molt fresc, on l’aigua, i també la vegetació, hi tenen tot el protagonisme. L’indret és, doncs, ideal per escapar de les calors de l’estiu. A més, els més petits hi podran descobrir un paratge de conte, fer volar la seva imaginació i aprendre un munt de coses sobre la força de l’aigua i dels volcans, ja que aquestes gorges es van formar a causa de l’impacte i la solidificació de la lava dels volcans que hi havia en aquesta zona. Posteriorment la força de l’aigua les ha anat erosionant, depositant el material volcànic a la llera del riu i dibuixant, al llarg dels segles, la forma que tenen actualment.

Comencem la ruta a l’església de Canet d’Adri, dedicada a Sant Vicenç, situada a la sortida del nucli de Canet, en direcció a Adri, a tocar del restaurant La Sala. Travessem la carretera i girem a mà dreta, seguint la indicació del camí de la font de la torre tot passant per davant d’algunes cases. Trobem un camí ben arreglat, que baixa al parc de la Font de la Torre, un dels llocs més populars i coneguts de la zona. Hi arribem en deu minuts però ens hi estem una bona estona, tot contemplant les restes de l’antic molí de la Torre, amb una sínia reconstruïda, una resclosa i dos antics ponts de pedra, on els nens poden comprendre com la força de l’aigua feia funcionar un molí, que servia per moldre el gra i fer-ne farina.

Resseguint un petit itinerari condicionat, passem per sobre dels dos ponts, per diverses passeres de fusta i fem la volta sencera al parc, a tocar de temptadors gorgs d’aigua dolça i transparent (són temptadors, però el bany hi està prohibit, tingueu-ho en compte!).

Un cop fet el tomb —durant el qual hem pogut veure roures, pollancres, alzines, pins, àlbers o freixes—, l’itinerari pel parc de la Font de la Torre retorna al seu punt inicial. En aquest punt podem tornar al poble o continuar descobrint la zona fent una excursió circular tot coneixent alguns boscos i camps del municipi. En aquest cas, abans de tornar a entrar al nucli urbà, cal continuar caminant per una pista a mà esquerra. La seguim tot travessant la sureda de la Torre i vorejant el puig d’Adri, un turó d’origen volcànic.

Després de passar al voltant d’una antiga gredera (formada fa milers d’anys per la lava dels volcans) arribem al nucli d’Adri. Des d’Adri tornarem al punt de sortida, l’església de Sant Vicenç de Canet, primer per una carretera asfaltada i després per un tram de pista forestal.

Gironès, Centre de Visitants

A Sarrià de Ter hi ha el Centre de Visitants del Gironès, un lloc ideal per apropar-se a la comarca. A banda de l’Oficina d’Informació, hi ha una exposició permanent (i molt interactiva, en la qual els nens poden jugar i passar-s’ho bé) sobre la comarca, un espai per a exposicions temporals, una botiga de productes de la zona, un espai de gastronomia on es poden tastar els plats més típics i també una zona dedicada als oficis i als artesans, amb exposició i organització de tallers educatius. Costa 4 € l’entrada per a adults, 3 € costa la dels nens de 7 a 14 anys i és gratuïta per a nens menors de 6 anys. També hi ha una tarifa familiar (fins a 3 fills) per 10 €.

Es pot fer una versió molt curta de l’itinerari visitant només el parc de la Font de la Torre, molt atractiu per als nens. La ruta completa és fàcil i planera, tot i que és preferible no fer-la amb cotxets, ja que hi ha trams on el camí és força pedregós. Cal portar-hi aigua i menjar, ja que entre l’església de Canet d’Adri i Adri no hi ha cap font ni lloc on comprar-ne.

Gironès, Centre de Visitants. Av. de França, 211. Sarrià de Ter. Tel. 972 011 669. De juny a agost: de 10 a 20 h, de dimarts a diumenge. www.turismegirones.cat