Amb bici

Pel Lluçanès més misteriós

Pedalant entre camps de conreu, bosquets i masies, descobrirem els encants i el paisatge d’aquesta comarca natural amb entitat històrica i llegendària: la Cadira d’en Galceran ens acosta a històries de bruixes i conjurs.

Dificultat Dificultat Alta

Distància: 22 Km

Durada: 2 h sense parades

Les estacions de tren més properes són a Manresa i a Vic ( 902 24 02 02 | www.renfe.es)

Per l’Eix Transversal, C-25 entre Lleida i Girona, sortida cap a Oristà i Prats de Lluçanès

Autocars Castellà disposa d’un servei regular entre Barcelona, Manresa i Prats de Lluçanès ( 902 02 60 28). Desde Vic, l’empresa Autocars Planas arriba a Prats de Lluçanès per Olost ( 93 821 01 07)

Iniciem el recorregut al pavelló d’esports municipal de Prats de Lluçanès, on hi ha un centre de BTT i un gran plafó indicatiu amb totes les rutes senyalitzades de la zona. Nosaltres seguirem els senyals de la ruta número 4, de color blau. Enfilem carrer amunt pel costat del pavelló, tombem a l’esquerra i prenem un camí que a poc a poc es va enfi lant per conduir-nos a un petit turó des d’on podrem gaudir d’unes bones vistes de la comarca, amb el Pirineu com a decorat de fons.

Continuem entre camps de conreu i alguna masia, per arribar sense cap difi cultat a la Cadira d’en Galceran, situada a la dreta del camí. Es tracta d’una gran roca en forma de seient situada en un lloc estratègic i utilitzada pel general Josep Galceran per controlar el territori. Fou aquest pradenc qui, el 5 d’octubre del 1833, va llançar el primer crit a Catalunya en favor de Carles V, que va marcar el començament de la primera guerra Carlina. Continuem la pedalada per un agradable alzinar, tot passant vora el Roc Foradat o Roc de la Bruixa Napa, llogarret on Maria Pujol, dita bruixa Napa, feia els seus beuratges i conjurs. Fou executada el 8 de gener del 1767 i es considera l’última gran bruixa de Catalunya. Però la llegenda no acaba aquí: segons la tradició, la nit de Sant Joan, bruixes d’arreu es reuneixen al Roc Foradat per dansar i recordar vells temps. Entre boscos i camps de conreu, seguim la pedalada fins arribar a un gran mas amb torres de defensa. Som a la masia de la Serra de Degollats, on expliquen, entre d’altres històries, que en èpoques pretèrites aturaven les invasions passant els soldats a ganivet.

En aquest punt creuarem la carretera i tot seguint les indicacions de la ruta número 4 iniciem un divertit descens per camins boscaters fins arribar als dominis del mas de la Costa de la Cavalleria, al terme de Santa Maria de Merlès. En aquest punt creuem la carretera BV-4401 per transitar per corriols i camins entre el bosc de la Costa i el serrat de Galobardes. Passem per diversos masos i tornem a creuar la carretera pel Soler de n’Hug. Tot pedalant arribem a Sant Andreu de Llanars, una bonica església del segle xi restaurada. L’últim tram ens porta al punt d’inici després de travessar el poble de Prats de Lluçanès.

Turisme de Prats de Lluçanès. Pl. Nova, 10 | 93 856 07 32. www.pratsdellucanes.cat