Pels búnquers de Martinet

Per tota la frontera pirinenca es desplega un gran nombre de búnquers que Franco va fer construir per defensar-se d’un possible atac de les forces aliades després de la Segona Guerra Mundial. El nostre recorregut passa per algunes d’aquestes construccions defensives de la Cerdanya, tot gaudint de bonics paisatges amb vistes

Distància: 2,6 km (anada)

Desnivell: Inapreciable.

Durada: 45 min (sense comptar parades)

No hi ha tren fins a Martinet, però la Renfe arriba a Puigcerdà ( 902 24 02 02 | www.renfe.es) i allà es pot agafar un autobús d’Alsa que va a la Seu d’Urgell i que para a Martinet

Alsa uneix Barcelona (des de l’estació del Nord) i Martinet ( 902 42 22 42 | www.alsa.es)

La vall del Segre ens permet dur a terme interessants rutes que, a més de fer-nos gaudir de l’aire untanyenc i d’impressionants vistes, ens retroben amb la nostra història més recent a través de la Línia Pirineus (o Línia P), una gran concentració de búnquers que es desplega per la serralada resseguint tota la frontera. Començarem la ruta a la sortida de Martinet en direcció a la Seu d’Urgell. Allà girarem a la dreta per creuar el pont sobre el Segre i, a partir d’aleshores, seguirem les indicacions que ens guien cap al Parc dels Búnquers de Martinet.

Per fer una passejada a la vora del riu, ignorarem el camí senyalitzat pel Parc i seguirem el senderol de la dreta, pel camí ral en direcció a l’Hostal Nou. Aquesta ruta condueix al ParcNatural del Cadí-Moixeró, de manera que en tot moment trobarem indicacions per als senderistes i ciclistes. Passats uns deu minuts, observarem el primer búnquer, a l’esquerra. Aquest és el punt de combat (búnquer amb metralladores) de la Roca de la Mel, al qual ens podem acostar per una entrada camuflada que hi ha uns metres més endavant. Tot i que l’accés sigui tancat, aquesta obertura ens perme tobservar com eren els passos subterranis. Pocs minuts més tard en veurem un altre d’ocult darrere dels arbustos.

A mig trajecte creuem la central elèctrica, a partir de la qual el camí s’estreteix, i la natura s’integra completament en la nostra passejada. Encisats per la verdor de la molsa i el soroll del riu, veurem com la carretera es va apropant. Però no ens podem distreure, ja que en qualsevol moment veurem com ens apareix un búnquer construït sobre els nostres caps, a uns 5 metres d’alçària. Després de gaudir de la vista, continuarem caminant fins a topar amb un altre búnquer al marge esquerre del camí i, més endavant, arribarem en un niu de metralladores que s’amaga a la dreta del recorregut. Aquesta enorme construcció abandonada ens permet fer-nos una idea de com haurien viscut els soldats que, en teoria, havien d’habitar aquestes fortifi cacions. Finalment, arribarem al pont que enllaça l’Hostal Nou amb la carretera. Des d’aquest pont podrem divisar l’últim búnquer, a l’esquerra del túnel de Lles.

Cal anar amb compte perquè són construccions abandonades i, en alguns casos, en molt mal estat. D’altra banda, hi ha molts búnquers que es troben dins de terrenys privats.

Parc de Búnquers de Martinet i Montellà Ctra. LV-4055 de Martinet a Montellà - 648 14 10 70 - www.bunquersmartinet.com