Amb bici

Per l'altiplà del Perelló

Pedalem per la història d'aquest terme del Baix Ebre, que conserva pintures rupestres i torres de vigilància medievals. Fins i tot arribem als gegantins molins de generació eòlica

Dificultat Dificultat Mitjana

Durada: 4 h i 45 min

Accedim al Perelló per l'N-340 i agafem la TV-3022/C-212 en direcció a Rasquera. Passat el punt quilomètric 6, trobarem a mà dreta la pista asfaltada que ens porta a la bassa d’en Ferrà. Seguint aquesta pista arribarem també a l’allotjament recomanat

Ens trobem a la bassa d’en Ferrà, a prop de la carretera que enllaça el Perelló amb Rasquera. Bonica i ben recuperada, té una zona de pícnic a prop, on podem deixar el cotxe i preparar tots els estris, tant per a nosaltres com per a la bicicleta.

Resseguim les marques del GR 192 per una pista que alterna asfalt i terra, i arribem fins a un aparcament als peus del barranc de les Nines, des d’on s’accedeix al conjunt rupestre de Cabrafeixet. Deixem la bicicleta lligada i fem a peu el curt recorregut circular que passa per les pintures rupestres, declarades patrimoni de la humanitat per la Unesco l’any 1998, i els abrics rupestres, que serviren de refugi als habitants d'aquestes contrades fa desenes de milers d’anys.

La torre medieval de Fullola
Tornem a la bicicleta i reculem un tram per iniciar una llarga tirada —la més costeruda i exigent— amb l’objectiu d’arribar fins a la torre medieval de Fullola. L’esforç es veurà recompensat per una vista espectacular en el punt més alt de la sortida (425 m): el golf de Sant Jordi i la punta del Fangar al delta de l’Ebre. Des d’aquest punt, una llarga i a voltes pedregosa baixada ens porta fins a la torre, que tot i ser força alta, comença a estar ben amagada entre els pins.

Tornem cap a la bassa de les Collades per una pista asfaltada que ens enllaça de nou amb el GR 192, tot i que no hi arribem. Afrontem el darrer dels nostres objectius: travessar les pistes del parc eòlic de les Colladetes sota els gegants del vent. Visibles gran part de la sortida, ara hi som just a sota i ens sentim com uns ratolins amb bicicleta, acompanyats pel suau soroll de les aspes voltant.

Quina vista!
Un cop més, la vista quan arribem al molí més alt de los Bertolins ens deixa bocabadats i ho anem comentant entre pins i oliveres tot baixant al punt on hem començat. Més de 30 quilòmetres a les cames se’ns han fet poca cosa amb tants al·licients com ens hem trobat, ben repartits durant tot el recorregut

Quan circuleu pels parcs eòlics, eviteu situar-vos-hi just a sota en dies de baixes temperatures, perquè pot caure gel de les aspes; en dies de risc de tempesta, també cal evitar-los, pel perill de descàrregues elèctriques.